Idag talar Framtidsministern Kristina Persson på Stora sociala företagsdagen, Svenska Mässan i Göteborg.

Vi är väldigt glada över att presentera Sveriges Strategi- och framtidsminister, Kristina Persson som talare på Stora sociala företagsdagen.
Hur verkar regeringen för socialt företagande som en lösning på samhällets utmaningar? Och spelar inkluderande affärer en roll i framtidens hållbara samhälle? Framtidsministern talar om dessa viktiga frågor på Stora sociala företagsdagen.
Kristina Persson är minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete även kallat framtidsminister. Några av hennes huvudområden är att verka för en långsiktig idéutveckling, den gröna omställningen, jobben och att påverka den globala agendan för en hållbar utveckling.

Det är tredje året som Stora sociala företagsdagen arrangeras och som tidigare år är den fullsatt. Under dagen kommer åhörarna att få höra flera sociala entreprenörer berätta om sin väg från utanförskap till socialt företagande. Företag som IKEA, Estrella och Gårdstensbostäder kommer att berätta hur de handlar av, eller samarbetar med sociala företag. Västsvenska Handelskammaren, en ledamot för Europeiska Sociala och Ekonomiska Kommittén och Improverket kommer också att medverka.

Temat för dagen är alltså hur ordinarie affärer kan skapa jobb och annan samhällelig nytta. Ett nytt pris – nyttigaste affären – som just belönar sådana affärsrelationer kommer också att lanseras. Initiativtagare till priset är HSB Göteborg.

Stora sociala företagsdagen genomförs idag, måndag den 31 augusti 2015 på Svenska Mässan i Göteborg.

Coompanion är företagsrådgivaren för alla som vill starta och utveckla hållbara företag tillsammans – kooperativ. Vi finns på 25 platser i hela landet – ett Coompanion i varje län.

Syftet är fler och bättre kooperativ. Detta görs genom kostnadsfria rådgivning till grupper som vill starta (finansieras framförallt av Tillväxtverket med lokal medfinansiering från kommuner, regioner och etablerad kooperation), genom opinionsbildning och genom lokalt utvecklingsarbete.

Mer om Coompanon Göteborgsregionen här!

Hela Coompanion här: www.coompanion.se