Huawei lanserar Huawei ICT Academy Program 2.0 med målet att utbilda två miljoner ICT-proffs under de kommande fem åren

Stockholm, 5 mars, 2020: Huawei har under den pågående Industrial Digital Transformation-konferensen officiellt har lanserat Huawei ICT Academy Program 2.0. Programmet är ett initiativ med målet att under de närmaste fem åren utbilda två miljoner personer över hela världen för ICT-yrken samt att göra digital kompetens mer populär. Detta kommer främst att genomföras i form av samarbeten med olika universitet. Programmet är en del av Huaweis initiativ för digital integration, Tech4All, med syfte att göra fördelarna med digital teknik tillgängliga för alla överallt. Huawei kommer att inrätta Huawei ICT Academy Development Incentive Fund (ADIF), på global basis med en total budget på minst 50 miljoner USD under de kommande fem åren.

Under 2013 inrättades Huawei ICT Academy-programmet, genom vilket Huawei har tillhandahållit kvalitativa kurser och supporttjänster till universitet och högskolor över hela världen för att hjälpa dem att utbilda lärare, skapa och optimera ICT-kurser, förbättra läroplansystemet samt bygga standardiserade laboratorier. Huawei ICT Academy introducerar Huaweis ICT-teknik och produkter till studenter. Deltagarna får hjälp att bli Huawei-certifierade och utbildningen tar tillvara de främsta talangerna inom ICT-fältet för att samhället och branschen ska få de mest innovativa lösningarna i framtiden. Sedan 2015 har Huawei samarbetat med över 600 internationella universitet i syfte att inrätta Huawei ICT-akademier för att hjälpa dessa att öka förmågan att lära ut ICT-relaterade kunskaper och utbilda fler än 1 500 lärare.

För att möta framtidens krav och utmaningar går Huawei ICT Academy-programmet under 2020 in i fas 2.0. Under 5 år kommer Huawei att matcha fram två miljoner verksamma inom ICT-branschen och kontinuerligt bygga vidare på avancerade tekniska lösningar, såsom 5G och artificiell intelligens (AI), som grund för samarbeten mellan universitet och näringsliv. För att uppnå detta mål kommer Huawei att inrätta Huawei ICT Academy Development Incentive Fund (ADIF), med en total investering på minst 50 miljoner USD under de kommande fem åren. Denna fond syftar till att hjälpa ICT-akademier genom fyra åtgärder:

• Tillhandahålla labbutrustning för undervisning av studenter vid de universitet som ingår i samarbetet för att stärka deras praktiska kunskaper
  • Utbilda lärare genom ADIF, tillhandahålla kostnadsfria vouchers för att uppmuntra studenter att genomföra Huaweis certifieringsprov samt inrätta en utbildningsfond för att belöna lärare och studenter som utmärker sig.
  • Arrangera Huawei ICT Competition med en plattform för studenter att kommunicera med sina kamrater på samt kunna visa upp sina kunskaper och färdigheter.
  • Samarbeta med partners runt jobbmässor inom IC för att hjälpa studenter att hitta jobb och främja en effektiv matchning mellan kompetensutbud och efterfrågan.

- I Sverige har vi ett upparbetat samarbete med universitet som en del av studentprogrammet Seeds for the future. Vi är glada att kunna fortsätta vårt arbete med att utbyta kunskaper och stödja studenters utveckling där Huawei erbjuder insikter inom ICT-forskning på en global nivå, säger David Liu, VD för Huawei i Sverige.

Lanseringen av Huawei ICT Academy Program 2.0 markerar en ny fas av Huaweis ekosystem för utveckling av nya förmågor inom ICT. I framtiden kommer Huawei att fördjupa samarbetet med ingående parter, öka investeringarna och påskynda byggandet av ett heltäckande, hållbart ekosystem för kompetensutveckling som driver på den digitala transformationen av världens industrier.