10 svenska telekomstudenter åker till Kina med Huawei

10 svenska telekomstudenter åker till Kina med Huawei

Stockholm, 25 juni 2014: Nu är Huaweis studenttävling Telekomtalang 2014 avgjord. I tuff konkurrens har tio svenska telekomtalanger valts ut och nu väntar två veckors inspirationsresa till Kina under sommaren.

Tävlingen Telekomtalang 2014 utlystes redan under Mobile World Congress 2014 och under våren har svenska högskolestudenter fått ge sina förslag på hur fler unga ska attraheras till telekomsektorn i framtiden.

– Sverige är en av de viktigaste marknaderna i telekomvärlden. Den erfarenhet och den kompetens som finns i regionen är enorm och vi vill bidra till den ska bli ännu starkare. Nu skickar vi tio lovande teknikstudenter till Kina för inspiration, utbildning och kulturellt utbyte. Det är ett av våra bidrag till att säkerställa att Norden behåller sin topposition inom telekomsektorn, säger Wells Li, Sverigechef Huawei.

Intresset för Huaweis studenttävling har varit stort och under våren har tävlingsjuryn fått jobba hårt. Vinnarna av årets upplaga är:

·  Carl Toft, Chalmers

·  Emma Woxlin, Chalmers

·  Fredrik Elofsson, Chalmers

·  Fredrik Lundin, Chalmers

·  Gustaf Hector, Chalmers

·  Jenny Sävenstedt, KTH

·  Johan Östman, Chalmers

·  Karl Rundstedt, Chalmers

·  Mikael Weckstén, Chalmers

·  Sven Jakobsson, Chalmers

– Det ska bli oerhört kul att åka till Kina, både för att få lära mig mer om kulturen och att få en inblick i Huaweis verksamhet. I mina studier har jag fokuserat på hållbarhetsperspektivet inom IT och telekomsektorn och trots ett späckat schema hoppas jag verkligen att vi får chansen att även diskutera de frågorna, säger Jenny Sävenstedt från Civilingenjörsprogrammet Design- och produktframtagning med masterinriktning Industriell Ekonomi, KTH.

Samtliga av studenternas bidrag till tävlingen har bedömts av Huaweis expertjury bestående av:

·  Wells Li, Sverigechef på Huawei

·  Urban Fagerstedt, chef forskning och utveckling, Huawei Sverige

·  Professor Per-Simon Kildal, Chalmers Tekniska Högskola

·  Helena Bergstrand, Head of Governance på Telenor Sverige

·  Magnus Breidne, Projektchef på Kunglig Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

– Jag är mycket imponerad av den insikt och det engagemang våra Telekomtalanger har visat. De flesta pekar på att kärriärmöjligheterna inom telekomsektorn måste bli mera synlig för att området ska bli än mer attraktiv för unga studenter. Och så tror jag faktisk Huaweis Telekomtalang-projekt kommer att fungera. Det är ett mycket bra initiativ från Huaweis sida, och speciellt därför att man kombinerar teknik-utbyte med kultur. Jag är säker på att våra 10 Telekomtalanger kommer att få en fantastisk resa till Kina och i tillägg en knuff i rätt riktning karriärsmässigt, säger Per-Simon Kildal, professor vid Chalmers Tekniska Högskola.

Telekomtalangernas resa går av stapeln i mitten av juli. Under sin resa kommer studenterna bland annat få se hjärtat av Huaweis verksamhet och även få utbildning i språk, teknik och kinesisk kultur. För att dokumentera och kunna dela med sig av sin upplevelse har studenterna även fått varsin Huawei P7, Huaweis senaste smartphone.

För mer information vänligen kontakta:
Sun Ye, kommunikationschef Huawei Sverige
Tel: 0739-206 233, mail: sunye@huawei.com