10 universitetsstudenter besökte Huawei i Kina

10 universitetsstudenter besökte Huawei i Kina

Huawei har i studentprogrammet Seeds for the Future för femte året i rad valt ut tio svenska universitetsstudenter för en kunskapsresa till Kina. Programmet är en global satsning från Huawei. Med på årets resa fanns studenter från KTH, Chalmers, Lunds universitet och Umeå universitet. Syftet med studentprogrammet är att utbyta kunskap inom informationsteknik (ICT) och därmed bidra till den digitala transformationen i Sverige.

Huaweis årliga studentprogram Seeds for the Future syftar till att öka kunskapen om ICT bland studenter och på så sätt bidra till Sveriges digitala transformation. De nyss hemkomna tio studenterna läser bland annat Data Science, Electrical Engineering, Information Technology vid KTH, Lunds universitet, Chalmers och Umeå universitet.

– I år firar vi femårsjubileum för vårt studentprogram Seeds for the Future. Vi är mycket glada att ha med studenter från fyra av Sveriges universitet i årets program. Som branschledande teknik- och kommunikationsföretag är vi med och driver den digitala utvecklingen framåt i Sverige. Vi inspireras av kontakten med studenterna och deras genuina intresse av teknikutveckling, säger Kenneth Fredriksen, vd för Huawei Sverige.

Huawei arbetar med global forskning i Sverige med kontor i Stockholm, Göteborg, Lund och Luleå och erbjuder bland annat examensarbeten i samarbeten med universiteten.

– Huaweis Seeds for the Future är exempel på ett fantasiskt samarbete mellan akademin och industrin och ett av yttersta vikt. Efterfrågan på digitalisering i Kina har motiverat företag att investera inom områden där vi utför forskning och utbildning inom KTH inom till exempel teknik för inbyggda sensorer och inom avancerade datorsystem. Områden som hjälper företag att genomföra digital transformation, säger Markus Hidell, docent och ansvarig för internationalisering vid skolan för elektroteknik och datavetenskap på KTH.

Inblick i den senaste tekniken hos Huawei
Studentresan inleddes med kulturstudier i Peking följt av teknikutbildning på Huaweis huvudkontor i Shenzhen, nära Hong Kong. Studenterna fick information om företaget och professionell teknisk undervisning och praktik inom 5G, Internet of Things och telekom.

– Det är fantastiskt att få en möjlighet likt denna under sin studietid. Att åka utomlands och besöka ett så stort internationellt företag som Huawei för att se hur företaget arbetar ger en bättre insikt i vad det finns för möjligheter efter examen, säger Jacob Kimblad, student vid KTH i Stockholm.

– Huaweis Seeds-resa var en av de roligaste upplevelserna jag varit med om. Att få ta del av Huaweis visioner och framtidsplaner inom ICT var fantastiskt. De pratar om framtiden och nästa steg i utveckling som något som ligger nära i tiden och att ambitionen och energin är hög hos de anställda är en underdrift, säger Linus Karling, student vid Chalmers i Göteborg.

– Det var inspirerande att se hur integrerad tekniken är i människors vardag i Kina, till exempel att de aldrig behöver bära med sig ett bankkort. Allt från betalningar till social interaktion gjordes från en och samma app i telefonen. En sak som jag verkligen kommer att ta med mig från Huawei var deras sätt att “tänka stort”. De ser inga begränsningar med teknik, utan bara möjligheter. Som snart färdig interaktionsdesigner är det just ett sådant tänk jag strävar efter, att designa nya tekniska lösningar för människor. Så Seeds-resan med Huawei var otroligt inspirerande, säger Tonje Lindmark, student vid Umeå universitet.

– Det var kul att vi fick se och göra så mycket på kort tid. Många blandade upplevelser som sevärdheter, kultur och mat, men också lektioner i kinesiska och inom kommunikationsteknik. Resan gav mig både nya värdefulla erfarenheter och nya vänner. Jag uppskattar verkligen att jag fick möjligheten att ta del av detta tack vare Huawei, säger Frida Gunnarsson, student vid Lunds universitet.

Seeds for the Future lanserades 2014 under mässan Mobile World Congress i Barcelona av dåvarande it- och energiminister Anna-Karin Hatt med ändamålet att aktivt bidra till den digitala agendan i Sverige.