Civilkurage och mod: Det vill svenskarna utveckla hos sig själva

Huawei lanserade nyligen sin senaste telefon Honor 9 och presenterar i samband med det en undersökning om mod. Varannan svensk säger att mod innebär att göra saker man inte vågar. Men vad vill svenskarna egentligen utveckla hos sig själva? Resultatet visar att civilkurage och förmågan att våga testa nya saker är några av de egenskaper som flest vill utveckla. 13 procent svarar även att mod hos andra människor är en beundransvärd egenskap.

Många svenskar vill bli modigare. Det visar en undersökning från mobiltillverkaren Huawei som genomförts av Sifo i samband med lanseringen av flaggskeppet Honor 9. I undersökningen har Huawei bland annat tagit reda på vad svenskarna helst vill utveckla hos sig själva. Mer än var tionde vill bli bättre på att testa nya saker och lika många vill stärka sitt civilkurage. Flest vill dock utveckla sin fysiska förmåga.

Mod en beundransvärd egenskap hos andra
Inte helt överraskande är empati, ödmjukhet och vänlighet de egenskaper som flest tycker är mest beundransvärda hos andra människor. Men det visar sig att mod också är ett karaktärsdrag som svenskarna värdesätter. 13 procent svarar nämligen att de uppskattar mod hos andra. Styrka och oräddhet är dock inte lika högt skattade egenskaper.

—Med ”For the Brave” vill Huawei inspirera fler att våga vara sig själv, men också att utmana sig själv. Mod för oss är även att se sina brister och vilja utvecklas. På Huawei jobbar vi dagligen med att utmana oss själva och utveckla mobilindustrin. Med sin unika design, kvalitativa kamera och starka prestanda till ett konkurrenskraftigt pris är vår senaste telefon Honor 9 ett resultat av detta, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.

Om Honor 9
Honor 9 har en modern design med reflekterande 3D-glas och en subtil metallram. Telefonen kommer med en uppgraderad kamera med dubbla linser, en RGB-lins med 12 megapixlar och en monokrom lins med 20 megapixlar. Honor 9 är utrustad med nästa generations teknologier som Kirin 960-chipset, 4GB RAM-minne och den senaste EMUI 5.1 gränssnittsversionen. Tack vare samarbeten med Monster och Grammy-vinnande producenten Rainer Maillard erbjuder telefonen högkvalitativt ljud.

Om undersökningen
Undersökningen baseras på ett resultat från en statistisk säkerställd undersökning som har genomförts av TNS Sifo på uppdrag av Huawei. Undersökningen genomfördes genom en webbenkät i december 2015. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige 15 och 65 år. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 049 personer.

Om Honor
Honor är ett ledande smartphonevarumärke under Huawei Group. Ur sin slogan, "For the Brave", har varumärket skapats för att tillgodose behoven hos den digitala generationen genom internetoptimerade produkter som erbjuder en överlägsen användarupplevelse, inspirerar till handling, möjliggör kreativitet och ger unga möjligheter att uppnå sina drömmar.

Vad skulle du helst utveckla hos dig själv?

Totalt
Min fysik 35 %
Mitt sätt att förhålla mig till andra 15 %
Min förmåga att våga testa nya saker 12 %
Mitt civilkurage 11 %
Mitt intellekt 9 %
Mitt humör 8 %
Mitt underhållningsvärde 2 %
Tveksam, vet ej 7 %
Vilka av följande egenskaper är mest beundransvärda hos en annan människa?
Totalt
Empati 62 %
Ödmjukhet 60 %
Vänlighet 37 %
Kärleksfull 30 %
Lugn 19 %
Rolig/underhållande 15 %
Tålmodig 15 %
Tydlig 14 %
Modig 13 %
Företagsam 12 %
Stark 8 %
Orädd 5 %
Tveksam, vet ej 0 %

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.