Huawei lanserar nya Huawei Mate Xs

Huawei lanserar nya Huawei Mate Xs

Huawei lanserar nu uppföljaren till sin vikbara mobil Mate X. Den nya mobilen, Huawei Mate Xs, tar Huaweis vikbara teknik ett steg längre. Huawei Mate Xs är fylld med Huaweis senaste teknik, kraftfull kamera, avancerad processor, ypperlig skärm och därtill en förbättrad Falcon Wing Design. Mobilen levererar en kraftfull prestanda och en sömlös användarupplevelse i såväl mobil- som surfplatteläge.

-Huawei Mate X var vår första resa in i den vikbara kategorin och som satte standarden för industrin. Vår nya Huawei Mate Xs höjer ribban ytterligare och levererar ännu kraftfullare prestanda och en starkare användarupplevelse. Det är också den snabbaste 5G-mobilen i klassen, säger Richard Yu, CEO Huawei Consumer Business Group.

Huawei Mate Xs levererar en sann Fullwiew-upplevelse som i uppvikt läge blir en 8 tums skärm. Den stora skärmen görs möjlig med en mekanisk gångjärnsdesign kallad Falcon-Wing. Huaweis Falcon-Wing-teknik innehåller mer än 100 olika delar som verkar för att övergången mellan de två skärmlägena ska ske så sömlöst som det bara går. Själva gångjärnet är förbättrat och gjort av en zirkoniumbaserad metall som gör det mycket starkare och mer hållbart.

Skärmen gjord av det extremt motståndskraftiga materialet polyimid

Huawei Mate Xs hopfällbara skärm är gjord av det extremt motståndskraftiga materialet polyimid, i det här fallet polyimid anpassat för rymdindustrin, där två lager limmats ihop med ett optiskt klart lim. Den unika lösningen gör bildkvalitet, färgmättnad och ljusstyrka utmärkt samtidigt som skärmen har hög hållbarhet. I uppvikt läge är skärmen 8 tums och i hopfällt läge är Huawei Mate Xs en kraftfull dubbel-skärms mobil med 6,6 tums huvudskärm och en 6,38 tums andraskärm.

Huaweis mest kraftfulla och avancerade systemset

Kraften i Huawei Mate Xs kommer från Huaweis mest kraftfulla och avancerade systemset - Kirin 990 (5G). Det första systemchipet som har en dubbelkärnig NPU byggd på Da Vinci-arkitekturen. Den stora kärnan uppnår excellent prestanda och energieffektivitet vid hantering och vid scenarios som kräver stora datamängder. Samtidigt implementerar den mindre kärnan extremt låg energi-konsumtion. Gällande CPUn har Kirin 990 (5G) totalt åtta kärnor - två superstora kärnor, två stora kärnor samt fyra mindre och strömsnåla kärnor - med en klockfrekvens på upp till 2,86 GHz. Kirin 990 (5G) använder en 16-kärnig Mali-G76 GPU och smart cache som låter de olika cacheminnena användas av olika processorer efter behov, vilket effektivt sparar bandbredd och reducerar energikonsumtion. Kirin 990 (5G) är det första fullfrekvens 5G-systemchip som stödjer såväl fristående som icke-fristående arkitekturer och TDD/FDD fullfrekvens band. Detta gör att chipet kan hantera en stor variation av nätverk och nätverkslägen. Baserat de kapaciteter som Huaweis 5G-multimode chipset, Balong 5000 levererar, uppnår Kirin 990 (5G), vid toppar, nedladdnings-hastigheter på 2,3 Gbit/s och uppladdningshastigheter på 1,25 Gbit/s, en hittills omatchad prestanda.

Kraftfull kamera och revolutionerande selfiefunktion

Huawei Mate Xs är utrustad med en SuperSensing trippel-kamera, som består av en 40 megapixels SuperSensing kamera, en 16 megapixels ultra-vidvinkelkamera, en 8 megapixels telefotokamera och en 3D Depth Sensing-kamera. Kamerasystemet stödjer en kombination av OIS och AI bildstabilisering för superstadig fotografering och en upp till 30 gångers hybridzoom. Systemet stödjer också ISO 204800 som gör det möjligt att ta högkvalitativa bilder i väldigt mörka miljöer. Huawei Mate Xs revolutionerar också selfiekategorin då användaren kan använda sig av hela kamerasystemet för att ta selfies.

Huawei Mate Xs lanseras med Huawei AppGallery

Huawei Mate Xs är en av de första modellerna som lanseras med ett uppgraderat Huawei AppGallery, Huaweis egna app-plattform. Huaweis AppGallery har funnits med i Huaweis mobiltelefoner en längre tid och har i dagsläget cirka 570 miljoner användare globalt. Satsningen i Europa påbörjades redan för flera år sen men accelererades i juli förra året. Utbudet av appar utvecklas kontinuerligt och i dagsläget har Huawei över 3000 utvecklare som endast arbetar med att koda appar för publicering i AppGallery.

Pris och tillgänglighet

Huawei Mate Xskommer att finnas tillgänglig på den svenska marknaden senare i år. Globalt rekommenderat cirkapris är EUR 2499. Lokalt rekommenderat cirkapris kommuniceras när den finns tillgänglig i butik.

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2019. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/