Huawei rapporterar halvårsresultat med stabil tillväxt och upprepar omsättningsmålet för 2011

Huaweis omsättning nådde 98,3 miljarder CNY första halvåret 2011. Bruttovinsten uppgick till 12,4 miljarder CNY.

Stockholm, 15 augusti 2011 – Huawei presenterar sitt finansiella resultat för första halvåret 2011. Omsättningen globalt ökade med 11 procent på årsbasis till 98,3 miljarder CNY (motsvarande ca 15.3 miljarder USD), medan rörelsevinsten nådde 12,4 miljarder CNY (ca 1.9 miljarder USD).

‒ Huaweis resultat för första halvåret 2011 ligger i linje med våra förväntningar, samtidigt som vi visar stabil tillväxt. Trots att osäkerheten kring världsekonomin består bedömer vi att omsättningsmålet på 199 miljarder CNY för helåret kommer att nås, mycket tack vare en god utveckling för våra affärsenheter Device och Enterprise, säger Cathy Meng, Chief Financial Officer på Huawei.

Huawei, som tidigare fokuserat på lösningar för telekomoperatörer, är nu på väg att bredda sin verksamhet till att bli en leverantör av integrerade IT- och kommunikationslösningar, för att få del av den betydande tillväxt som denna marknad erbjuder.

Under första halvåret 2011 har Huawei förstärkt sin ledande position på operatörsmarknaden. Inom trådlös kommunikation har Huawei lanserat sin första SingleRAN-lösning som ger stöd för både WiMAX och LTE och har hjälpt operatören Mobility i Saudiarabien att driftsätta världens första kommersiella nät som hanterar både TD-LTE och WiMAX. Under perioden har Huawei också installerat över 130 kommersiella nät som bygger på SingleRAN-systemet över hela världen, alla med stöd för LTE. Mer än 40 av de operatörer som installerat SingleRAN-teknologi har redan lanserat LTE-nät, eller kommer att göra det inom kort.

Huawei har även förstärkt sin position som den främsta leverantören av utrustning för optisk transmission och accessnät, och har vunnit sex av sju möjliga kontrakt inom nationell infrastruktur för bredband över hela världen.

Huaweis affärsområde Device har visat stark tillväxt under perioden. Antalet levererade enheter ökade med 40 procent jämfört med förra året. På marknaden för mobilt bredband är Huawei alltjämt branschledande. Huaweis försäljning av mobiltelefoner ökade med över 100 procent, med smartphones som främsta tillväxtfaktor. Huawei räknas nu som en av de fem största leverantörerna av Android-telefoner.

Under första halvåret har Huawei också lanserat en av mobilbranschens första plattformar för molntjänster och den första smarta telefonen för molnet. En annan uppmärksammad nyhet var Media Pad, den första surfplattan med Android 3.2 och Dual Core-processor.

För pressfrågor, vänligen kontakta:

Daniel Edlund, Brand & Communications Manager Huawei Nordics
+46 702 985 404, daniel.edlund@huawei.com

Bertil Myhr, Springtime
070-790 61 00, bertil.myhr@springtime.nu

Besök oss på www.huawei.com

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/huaweipress och på YouTube: http://www.youtube.com/user/HuaweiPress