Huawei Watch släpps i Sverige i oktober

Huawei Watch släpps i Sverige i oktober

Berlin – 2 september 2015: Huawei Consumer Business Group (BG) utannonserade idag på IFA-mässan att Huawei Watch kommer släppas i Europa. Priset på klockan, med sin klassiska design inspirerad av schweiziska kvalitetsur, kommer att börja på 4000 kronor. Detta är den första smarta klockan i Huawei-familjen och den första som verkligen väver samman mode med modern teknik.

Med Huawei Watch, powered by Android Wear™, kan du vara uppkopplad vart du än är och ständigt ha överblick på samtal, meddelanden, e-post och sociala medier.
Genom stöd för trådlösa hörlurar via Bluetooth och nedladdningsbar offline-musik inbjuder klockan till en mer aktiv livsstil. Musik kan startas via röstkommanden och detsamma gäller vägbeskrivningar och andra kortkommandon. Att hitta sin telefon har aldrig varit enklare med klockans “hitta min telefon”-funktion.

Tack vare den senaste versionen av Google’s Android Wear™ går det lika bra att använda Huawei Watch med en Android som iOS enhet.

Klassisk design

Huawei Watch mäter 42mm i diameter, vilket är den traditionella standarden för ett armbandsur. Urtavlan är unik i sin design och Huawei Watch kommer i flera utseenden. Klockans ram går att få i Rose Gold, Stainless steel och svart.
Urtavlans design går att anpassa i en rad utseenden; såsom klassisk, lyxig, business, feminin, modern och även enklare utsnitt.

Utbudet av armband finns i stainless steel mesh, Rose gold, svart pläterad stainless steel och i brunt eller svart läder. Det är enkelt att byta armband och armbanden för Huawei Watch passar alla klockor som använder ett 18mm brett band.

“ Idag är konsumenterna sällan nöjda med att bara vara uppkopplade.
De letar efter en Smartwatch i premium segmentet som också är tekniskt nyskapande. Vid utformningen at Huawei Watch var vi angelägna om att kombinera det bästa inom teknik och innovation med förstklassiga material och med ett klassiskt utseende och känsla. Med safirglas och den cirkulära urtavlan, anser vi att Huawei Watch har uppnått detta. " – Benjamin Norton, Wearable Design Expert på Huawei Consumer BG.

Klassiskt hantverk med modern teknik

Huawei Watch har en 1.4 tum touch-känslig AMOLED display som skyddas av en reptålig skärm i Sapphire crystal (det föredragna materialet bland schweiziska urmakare) som sitter i en smidd stainless steel ram. Klockan kommer med inbyggd pulsmätare och en 6-axis rörelsesensor. Skärmens upplösning mäter 400 x 400 pixlar med 286 ppi och 10,000:1 som högsta contrast ratio. Detta gör den till den mest livfulla Android klockan som släppts.
För att vidhålla den klassiska premiumkänslan för klockan har Huawei Consumer BG teamat upp med en av världens mest kända modefotografer, Mario Testino, som kommer producera en reklamkampanj tillsammans med supermodellerna Karlie Kloss och Sean O’Pry.

En ny era för sport och teknologi

Huawei Watch har en inbyggd pulsmätare (PPG sensor) som mycket noggrant kan mäta hjärtfrekvensen. Sensorn sticker ut lite för bättre kontakt med huden, detta för att ge en mer exakt avläsning.

6-Axis rörelsesensorn med gyroskop och accelerometer hjälper dig att ha ständig koll på din aktivitet och kan skilja mellan olika fysiska aktiviteter som promenader, löpning och klättring.

“På Huawei är vi dedikerade åt att kontinuerligt förnya och skapa nya produkter som passar våra konsumenters behov. Denna första Smartwatch i vår wearables familj har utformats efter omfattande forskning och möter konsumenternas efterfrågan på smarta klockor. Huawei Watch är unik på marknaden med sitt premium utseende och sin känsla för klassisk design i kombination med överlägsen smart teknik, som tillåter användare att hålla sig uppkopplade på resande fot. Utan tvekan kommer bärbara enheter förbli en av de viktigaste trenderna inom teknisk industri, och genom att utnyttja Huaweis teknik och innovation ämnar Huawei Consumer BG att vara ledande i den bärbara världen.” – Richard Yu, VD på Huawei Consumer BG.

Tillgänglighet och tillbehör

Huawei Watch kommer att finnas tillgänglig i mer än 20 länder och regioner, inklusive USA, Storbritannien, Argentina, Australien, Brasilien, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Italien, Japan, Norge, Filippinerna, Ryssland, Singapore , Sydkorea, Spanien, Sverige, Schweiz och Förenade Arabemiraten.

Tekniska specifikationer:

Display
- 1.4-inch full circle AMOLED display

- 0.6mm bezel

- 400 x 400, 286ppi resolution

- Scratch-proof sapphire crystal lens

Dimensioner
- 1.4 inch watch face diameter

- 11.3mm thick

Vikt
- 61g med läder armband
- 96g med stainless steel mesh armband

- 131g med Stainless steel link strap

Operating System
- Android Wear 1.3

OS
- Android 4.3+
- iOS 8.2+ *

Supports OTA updates
*Supported features may vary between Android and iOS.

Connectivity

Bluetooth 4.1 BLE
- Maximum 10m Bluetooth range
- Wi-Fi

Memory
- 512MB RAM + 4GB Flash

Battery
- 300mAh

- 1.5 day (32 hours active, 8 hours asleep)

- 75 minuters laddningstid

Software

- Message notifications (calls, texts, emails, SNS, Google Hangout)

- Voice interactions

- Google Now

- Maps

- Sports and health

- Music playback

- Third-party apps from Google Play Store

More info:
-Water resistant

- IP67Sensors

- Gyroscope + Accelerometer

- Heart rate sensor (PPG)

- Barometer

Looks:
- 40 watch faces pre-loaded

- Classic, digital or sporty

- Stainless steel mesh, stainless steel link or leather straps
- Compatible with 18mm standard straps

Säljstart:
Beräknad under oktober månad och priset kommer ligga mellan 4000-7000 SEK beroende på klockutförande (färg, länk och armband).

För mer information, vänligen besök: consumer.huawei.com

För regelbundna uppdateringar om Huawei Consumer BG, följ oss på:

Facebook: facebook.com/HuaweiDeviceSverige

Twitter: twitter.com/HuaweiDevice

Google+: google.com/+HuaweiDevice

YouTube: youtube.com/HuaweiDevice

Flickr: flickr.com/HuaweiDevice

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Lundkvist, Huawei Technologies Sweden AB
Email: Peter.lundkvist@huawei.com

Om Huawei Consumer BG

Huawei’s produkter och tjänster finns i över 170 länder och täcker en tredjedel av världens befolkning. Föregående år (2014) var Huawei den tredje största leverantören av mobiltelefoner i världen. Huawei har totalt 16 FoU-center uppsatta i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina.
Huawei Consumer BG är en av Huawei’s tre affärsenheter och har hand om smartphones, mobila bredbandslösningar, enheter för hemmet samt molntjänster. Huawei’s globala nätverk är baserat på 20 års erfarenhet inom telekom-industrin och är dedikerade att leverera den senaste inom den tekonologiska utvecklingen till konsumenter världen över.