Ny sökfunktion från Huawei hittar appar som ännu inte finns i AppGallery

Ny sökfunktion från Huawei hittar appar som ännu inte finns i AppGallery

Huawei lanserar nu en ny sökfunktion för att hitta appar. Funktionen kommer att finnas förinstallerad som widget framöver men kan redan nu hittas som app i Huaweis AppGallery. Appen heter Petal Search och letar igenom olika appbutiker på nätet och hjälper till att hitta de appar som användaren vill ha i sin mobiltelefon eller surfplatta. Ett enkelt sätt att komplettera med appar som ännu inte finns i AppGallery.

-Vår nya sökfunktion är ett välkommet tillskott och gör att många av de appar som ännu inte finns i AppGallery är tillgängliga på ett enkelt sätt för användarna. Man kan alltså söka på ett och samma ställe för att hitta sina favoritappar för nedladdning. Men vår ambition kvarstår förstås att samtliga appar snarast möjligt ska nås enbart via AppGallery, säger Sofia Björnerfors, PR ansvarig på Huawei Consumer Group i Sverige.

Huaweis nya sökfunktion finns redan nu tillgänglig som app via AppGallery och heter alltså Petal Search. Från slutet av sommaren kommer funktionen att vara förinstallerad som widget i alla nya mobiler från Huawei, som till exempel nya P40-serien, och kommer då att heta App Search. Sökfunktionen fungerar som så att den letar igenom olika appbutiker på nätet och låter användaren manuellt installera olika Android-appar. En widget är ett litet fönster som ständigt kan uppdateras och visas på mobilens skärm utan att användaren behöver aktivera fönstret.

Huawei AppGallery innehåller redan nu många globala och lokala appar och fler publiceras i rask takt. Bland de svenska apparna märks BankID, Swish, Freja eID, Kahoot, Fodora, Sleepcycle, KRY, Hitta.se, Biluppgifter, Telldus Live! mobile, TV-matchen, Storytel, Nextory och Truecaller. Utöver detta finns också en hel del weblänkar till svenska medier och andra användbara tjänster tillgängliga. Och som ytterligare komplement är många företags websidor anpassade för mobiler och kan användas via browsern. Ett annat sätt att flytta appar mellan Android-enheter är Huaweis Phone Clone.

Huawei har den senaste tiden lanserat en rad produkter som har den egna AppGallery som bas. Den vikbara mobilen Mate Xs var först ut följt av hela flaggskeppsmobilerna i P40-serien och den högklassiga surfplattan MatePad Pro. Det senaste tillskottet är toppmobilen Huawei P40 Pro+ som kommer till Sverige under juli månad. Det är en av världens bästa kameramobiler. Den har en banbrytande Ultra Vision Leica Penta-kamera och för användare som gillar att filma är Ultra Wide Cine-kameran på 40MP en välkommen nyhet. Kameran har teknik som gör det möjligt att enkelt filma i alla förhållanden, även i svagt ljus. En SuperZoom, som är helt unik för Huawei P40 Pro+, ger en optisk zoom på hela 10x och en digital zoom på 100x. Den frontmonterade 32MP-kameran med IR-djupsensor med både exakt motivisolering och naturliga Bokeh-effekter tar selfies till en helt ny nivå.

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2019. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.