Nya funktioner i EMUI 9.0 med HUAWEI Mate 20-serien Android P-baserade operativsystemet lämnar betastadiet med nya funktioner

Huawei Consumer Business Group (BG) har offentliggjort nya EMUI 9.0 - Huaweis anpassade Android P-baserade operativsystem (OS). Tillgänglig för det bredaste utbudet av Huawei- och Honor-enheter hittills, lämnar EMUI 9.0 nu betastadiet genom lanseringen av HUAWEI Mate 20-serien med nya funktioner för alla enheter som stöds. Utvecklat till ”Enable a Quality Life”, ger den senaste Huawei OS-uppdateringen kraftigt förbättrad prestanda, nya funktioner och ett strömlinjeformat gränssnitt till konsumenterna.

- EMUI 9.0 är resultatet av vår forskning och utveckling och gör det möjlighet för oss att fortsätta leverera på vårt löfte ’Born Fast, Stays Fast’. Med lanseringen av HUAWEI Mate 20-serien är vi stolta över att ge en mängd nya upplevelser till Huawei-enheter som kör vårt senaste operativsystem. Dessa spännande AI- och produktivitetsegenskaper kommer att stärka konsumenterna och låter dem få ut mer av sina enheter, säger Dr. Chenglu Wang, vd för Software Engineering, Huawei Consumer BG.

De bästa upplevelserna, först
Huawei har tagit på sig att leverera de senaste och bästa användarupplevelserna för konsumenterna, och har alltid varit angelägna om at införliva den senaste tekniken i sina produkter. När det gäller operativsystem är Huawei alltid bland de första i branschen som erbjuder ett anpassat operativsystem baserat på den senaste Android-plattformen. EMUI 9.0 offentliggjordes den 1 september i Tyskland och den 5 september i Kina, och Huawei blev genom dessa en av de tidigaste användarna av den senaste Android P-mjukvaran.

Den senaste EMUI-uppdateringen ger tydliga förbättringar i prestandan och hela användarupplevelsen. Varje aspekt, från touch-funktion till snabbhet och smidighet gällande apparna, har optimerats till nya nivåer av hastighet och effektivitet tack vare de otaliga förbättringar som det anpassade operativsystemet ger Android-plattformen. Dessutom har Huawei utvidgat denna uppdatering till fördel för äldre Huawei-generationer – ett bevis på sitt engagemang för att stöda sina enheter långt efter lanseringen.

Enkel, trivsam, konsekvent
Det bästa gränssnittet är det som är osynligt. För att uppnå det måste gränssnittet vara enkelt, trivsamt och konsekvent. Dessa tre faktorer måste vara närvarande samtidigt och EMUI 9.0 är det perfekta exemplet som illustrerar hur denna kombination fungerar sömlöst.

EMUI 9.0 har en strömlinjeformad inställningsmeny. Den har en tvådelad inriktning: genom att minska antalet objekt i inställningsmenyn samt lägga till en avancerad flik för att lagra de mer komplicerade konfigurationerna. Jämfört med dess föregångare har EMUI 9.0 10 procent färre objektalternativ. Flera objekt har också flyttats för bättre kategorisering. Genom att flytta de mer avancerade alternativen till en egen flik får normala användare en enklare meny, medan mer avancerade användare behåller möjligheten att göra mer specifika ändringar på sina enheter.

Huawei standardiserade EMUI:s mönster och egenskaper för att säkerställa att operativsystemet levererar den mest visuellt och funktionellt konsekventa upplevelsen. Funktioner som är av samma karaktär som Timer, Clock och Compass, har omformats efter samma designspråk för att ge den mest sammanhängande och intuitiva användarupplevelsen.

Huawei utformade EMUI 9.0 till att vara det hittills mest ergonomiska EMUI-systemet. Det nya gränssnittet innehåller optimerade placeringar av navigeringsknappar vilket förbättrar användbarheten. Till exempel har navigeringsfältet i Bilder flyttats längst ned på skärmen, så att användarna enkelt kan bläddra mellan foton, album, höjdpunkter och upptäcka flikar med tummen på den hand som håller enheten.

Intelligent upplevelse
Med de förbättrade AI-kapaciteterna ger EMUI 9.0 Spotlight Reel[1] till alla enheter som stöds. Tillgänglig genom appen Bilder, använder den här nya funktionen Huawei-enhetens AI-kapacitet för att automatiskt generera 10 sekunder-montage som lyfter fram individer i användarens videosamling.

Utöver detta erbjuder EMUI 9.0 även två andra sätt för användarna att använda sig av AI - HiVision och HiTouch[2].

HiVision och HiTouch

• HiVision: Med HiVision kan användarna enkelt göra internetsökningar för mer information om specifika föremål genom att endast rikta kamera mot själva objektet. HiVision känner igen landmärken från 15 länder och över 10 miljoner kända konstverk. Det känner också igen ett stort antal matvaror, och kan ge en kaloribeskattning för användare som är medvetna om deras kaloriintag.
  • HiTouch[3]: Med HiTouch kan användare enkelt e-handla, nå och ställa frågor till online-återförsäljare och e-handelsplattformar, bara genom att trycka och hålla två fingrar på en bild. Funktionen känner igen mer än 120 miljoner artiklar från mer än 200 e-handelsplattformar och de officiella butikerna för nästan 100 varumärken.

Förbättrad produktivitet via förbättrad och enkel projicering
Med HUAWEI Mate 10-serien tog Huawei Easy Projection till konsumenterna, vilket gör att de enkelt kan ansluta sina enheter med en extern bildskärm för ökad produktivitet. För EMUI 9.0 har Huawei utvecklat funktionen med en trådlös uppgradering. Användare som kör EMUI 9.0 har nu tillgång till One-Click Projection och Highlight and Capture på extern bildskärm, vilket gör det möjligt för användare att enkelt lägga till höjdpunkter och fånga innehåll som projiceras på större skärmar som exempelvis en TV.

Förutom den trådlösa funktionen Easy Projection stöder EMUI 9.0 en bred produktivitetsbredd, inklusive:

• HUAWEI Share: Förutom att överföra filer mellan Huawei-mobiler och Huawei PC kan användarna nu använda HUAWEI Share för att skicka filer till en Bluetooth-aktiverad skrivare.[4]
  • Backup: EMUI 9.0 stöder nya sätt för användare att säkerhetskopiera sina viktiga filer. Förutom HUAWEI Cloud kan användarna nu lagra sin säkerhetskopiering på ett SD-kort, en USB-enhet eller NAS (Network Attached Storage).[5]
  • WPS med HiAI: WPS’ produktivitetspaket använder HiAI-funktioner för at förbättra dess egenskaper. EMUI 9.0 justerar automatiskt anpassningen av dokument och kan konvertera bilder och hårddiskar till redigerbara digitala kopior.

Andra nya funktioner
EMUI 9.0 kommer också med andra nya funktioner såsom - Password Vault, en funktion som säkert lagrar användarnas lösenord lokalt, den digitala välbefinnandefunktionen Digital Balance för övervakning av mobilanvändandet, App Limits för att ställa in tidsgränser för olika appar samt Wind Down, vilket gör skärmen grå under sovtid.

Uppdateringsschema
HUAWEI Mate 20-serien levereras med EMUI 9.0 förinstallerad. Uppdateringen finns redan på HUAWEI P20 Pro, HUAWEI P20, HUAWEI Mate 10 Pro samt HUAWEI Mate 10, på utvalda marknader via HOTA-uppdateringar. Mer detaljer:

För ytterligare information: https://consumer.huawei.com/se/

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:
Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/
Twitter: https://twitter.com/huaweisverige
Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/
YouTube: https://www.youtube.com/user/HuaweiSverige

[1] Tillgänglig via HUAWEI Over The Air (HOTA)-uppdateringar.

[2]HiTouch- och HiVision-tillgängligheten kan variera mellan länder och regioner.

[3]Global Shopping-funktionen kommer att bli tillgänglig via HOTA-uppdatering.

[4]Stödjer endast skrivare som tillverkats av medlemmarna i Mopria Alliance.

[5] Kräver SMB-protokoll.

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2017. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.