Nyheter från IFA 2018: Huawei presenterar Android Pie-baserade användargränssnittet EMUI 9.0

Under IFA 2018 presenterade Huawei Consumer Business Group användargränssnittet EMUI 9.0. Nyheten är ett av de första gränssnitten baserat på Android Pie och nästa stora uppdatering till det Android-baserade operativsystemet OS. Gränssnittet erbjuder en högkvalitativ upplevelse som grundar sig i starka funktioner. För närvarande befinner sig EMUI 9.0 i betatest som nu är öppen för registrering. Ytterligare funktioner kommer att lanseras i samband med den kommande Huawei Mate 20-serien.

Det senaste Huawei-anpassade operativsystemet är utformat för att upplevas mer naturligt och strömlinjeformat än tidigare. Huawei har förstärkt många av inställningarna för att minimera antalet steg som användaren måste gå igenom för att få saker gjorda. EMUI 9.0 arbetar 12,9 procent snabbare än sin föregångare och möjliggör snabbare start av appar. Det nya användargränssnittet startar exempelvis Instagram 12 procent snabbare och Spotify 11 procent snabbare än tidigare. [*] EMUI 9.0 kombinerar prestandan hos Kirin 980 och levererar en enastående användarupplevelse till Huaweis Mate 20-serie.

– Dagens smartphones fylls med funktioner till den punkt att det blir överväldigande för vardagliga användare. Många användare har också uttryckt sin frustration över allt mer komplicerade funktioner. Det var med den bakgrunden som vi utvecklade en version av EMUI som hjälper konsumenterna att leva ett kvalitativt liv. EMUI 9.0 skapades för att kunna erbjuda en trevlig, konsekvent och enkel upplevelse, säger Dr. Wang Chenglu, President of Software Engineering på Huawei Consumer Business Group.

– Varje förändring har gjorts för att säkerställa att EMUI 9.0 erbjuder en bra och användarvänlig upplevelse. Från att förstärka inställningsmenyn till att optimera prestandan till att inkludera nya digitala hälso- och produktivitetsfunktioner. Genom lanseringen av EMUI 9.0 blir Huawei en av de första mobiltillverkarna att lansera ett anpassat användargränssnitt som bygger på Android Pie. Det visar på vårt nära samarbete med Google, fortsätter Dr. Wang Chenglu.

EMUI 9.0 levereras med GPU Turbo 2.0, den andra generationen av Huaweis innovativa teknik som optimerar prestanda i bland annat grafiktunga spel. GPU Turbo 2.0 stödjer ännu fler spel och i större kapacitet än tidigare. Den senaste lösningen kan intelligent optimera intensiva arbetsbelastningar och ge enheter en prestandaförstärkning vid behov samtidigt som strömförbrukningen minskar. Förutom spel, förbättrar lösningen även andra områden som är nödvändiga för en högkvalitativ användarupplevelse som exempelvis pekskärmens respons, nätverksanslutning och Uninterrupted Gaming-läge.

HiVision är ytterligare en viktig egenskap som kommer med EMUI 9.0. Funktionen gör det möjligt för kameran att identifiera landmärken och välkända målningar. Genom att rikta telefonens kamera mot objektet av intresse och tack vare AR-kapacitet kan användaren få information om landmärket eller konstverket. EMUI 9.0 besitter också ett nytt Password Vault där användaren säkert kan lagra sina krypterade lösenord för olika tjänster och enkelt hämta dem genom ansiktsigenkänning och fingeravtryck.

Eftersom EMUI 9.0 är utformat för att hjälpa användaren att leva ett balanserat liv, ligger även digitalt välbefinnande i stort fokus hos det nya användargränssnittet. EMUI 9.0 har en ny instrumentbräda, Digital Balance, som spårar enhetens användningsstatistik och tillåter användaren att ställa in en användningskvot för varje app. Samtidigt hjälper funktionen Wind Down användarna att slappna av innan de går och lägger sig.

EMUI 9.0 betatestas för närvarande. Registrering för EMUI 9.0 beta är nu öppen för europeiska Huawei-användare. Besök den lokala Huawei-webbsidan för att anmäla intresse. Vid den officiella lanseringen kommer EMUI 9.0 att stödja de senaste Huawei-enheterna. Ytterligare information kommer att finnas tillgänglig efter att Huawei Mate 20-serien har lanserats.

[*]Resultat baserat på Huaweis interna tester.

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.