Sverigepremiär för ny typ av 4G-modem – rustat för den moderna webben

Sverigepremiär för ny typ av 4G-modem – rustat för den moderna webben

Stockholm den 1 oktober 2012 – Huawei, en ledande global leverantör av informations- och kommunikationsteknik, blir först i Europa att lansera en ny typ av 4G-modem när Huawei E3276 idag når svenska konsumenter. Modemet stöder hastigheter som är upp till 50 % snabbare än nuvarande 4G-produkter på marknaden och ger användare med krav på snabb uppkoppling en bättre användarupplevelse.

Som en pionjär inom integrerade 4G-lösningar arbetar vi för att hela tiden utveckla standarden och ta fram produkter som ger användarna en bättre användarupplevelse. Svenska konsumenter ställer höga krav på mobilt bredband och med den nya generationens modem kan vi erbjuda dem marknadens bästa lösning, säger Oscar Thunström, försäljningsäljchef på Huawei Device.

Telia blir första operatör i Europa att erbjuda det nya 4G-modemet.

Med vårt 4G-nät bygger vi nu en motorväg för mobil datatrafik. I kombination med Huaweis nya modem är mobila användare bättre rustade för moderna webbtjänster som spel, musik- och play-tjänster. Men det gäller även jobbapplikationer och program, som i allt högre utsträckning blir tillgängliga för medarbetarna via webben, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

Huawei E3276 har ett egenutvecklat chipset som avger mindre värme än tidigare modem, vilket ger lägre strömförbrukning samt bättre prestanda och livslängd.  Modemet är ett så kallat cat4-modem som möjliggör teoretisk nedlänkshastighet på 150 mbit/s och en upplänkshastighet på 50 mbit/s. Den stöder samtliga LTE frekvenser i Sverige, LTE FDD 800/900/1800/2100/2600. Uttag för extern antenn gör det möjligt att förbättra mottagning i områden med sämre täckning. Modemet har även stöd för 3G och 2G i områden som saknar 4G-täckning. Huawei E3276 installeras enkelt och har stöd för de vanliga operativsystemen.

Numera ingår 4G i samtliga mobila bredbandsabonnemang för privatkunder och företagskunder hos Telia. Det nya 4G-modemet från Huawei ingår eller finns som tillval till samtliga mobila bredbandsabonnemang.