Topptelefon utan massa nonsens – nu släpper vi Honor 5X i Sverige!

Topptelefon utan massa nonsens – nu släpper vi Honor 5X i Sverige!

Stockholm, 22 februari 2016 – Väntan är över för de ständigt uppkopplade millenials som suktar efter en prisvärd mobiltelefon i toppklass. Vi har byggt telefonen de behöver: Honor 5X, av Huaweis dottervarumärke Honor. Telefonen är byggd i högkvalitativ metall, utrustad med senaste generationens fingeravtrycksläsare och har en grym prestanda och inspirerande design. Kort och gott: all den teknik en ung, medveten och äventyrlig konsumentgrupp behöver i sin vardag. Honor 5X finns ute i handeln i Sverige från och med idag!

– Honor 5X är vår ”no nonsense smartphone” som levererar allt det som millenials behöver i sitt digitala liv, säger George Zhao, president för Honor.

– Sedan vi grundade Honor för två år sedan har vi fokuserat på en ung digital livsstil och coola och ikoniska telefoner till ett överkomligt pris. Med Honor 5X tar vi ytterligare ett steg för att befästa vår position på marknaden och erbjuder en suverän telefon för en tekniktörstande målgrupp.

TELEFON I BORSTAD METALL
Designen är inspirerad av det berömda Guggenheim-museet i Spanien, som utgör ett enastående exempel på futuristisk konst kombinerad med arkitektur i världsklass och är en hyllning till dess legendariska skapare, Frank Gehry.

En telefon som förenar Guggenheims linjer med ett snyggt, robust hölje tillverkat i avancerad aluminiumlegering. Diamantpolerad aluminiumlegering används normalt bara i flygplan men är en teknik som såväl Honor som Huawei tagit till sina smartphones.

Ytbehandlingen görs genom en speciell borstningsteknik som ger en jämn, polerad finish.

Honor 5X är en telefon som är designad precis som en premium telefon trots sitt låga pris.

FINGERPRINT
Honor 5X kommer med andra generationens FPC-fingeravtryckssensor som ger bättre prestanda, större noggrannhet och bara 0,5 sekunds upplåsningstid. Vår adaptiva sensor lär sig dina fingeravtryck efterhand som du använder telefonen och förhindrar misslyckade upplåsningsförsök. Sensorn stödjer även olika gester såsom möjligheten att ringa vänner, starta appar och ta bilder. Dessutom kan du styra fältet för notiser, stänga av larmet och mycket mer med FPC-sensorn.

SKÄRM
Honor 5X är utrustad med en 5.5”, multi-touch 1080p full-HD IPS display. Skärmen levererar en knivskarp skärpa och levande bilder och erbjuder en dynamisk justeringskontroll som gör att kontrasten är perfekt under alla typer av ljusförhållanden. Skärmen har 72,5% screen-to-body förhållande, 16,7 miljoner färger och manuella reglage för färgtemperaturen.Dessutom tillkommer ett högkvalitativt skärmskydd med varje enhet.

KAMERA
Den bakre kameran på Honor 5X är en 13MP kamera från Sony med smartimage 3.0 bildprocessor. Kameran har en stor bländaröppning på f2.0, 28 mm vidvinkelobjektiv, infrarött filter i blått glas och ett makroläge för perfekta närbilder.

Honor 5X kommer dessutom med spännande funktioner som Time lapse-läge för att ta bildintervaller som kan sammanställas till korta videoklipp, och ett slow motion-läge för att filma video i 120 fps som möjliggör uppspelning fyra gånger långsammare än verkligheten.

På framsidan sitter en 5MP kamera med f2,4 bländaröppning och 22 mm vidvinkel vilket gör Honor 5X till en perfekt kamera för riktigt bra selfies.

PRIS OCH FÄRG
Honor 5X släpps i färgerna Grey, Gold och Silver. Det preliminära rekommenderade konsumentpriset är 2990 SEK.

SPECIFIKATIONER OCH FUNKTIONER

• 1.5 GHz Qualcomm® Snapdragon™ 615, Octa-core processor
  • 2GB RAM och 16GB internt lagringsutrymme
  • 3,000 mAh battery
  • Stöder Nano SIM, Micro SIM och microSD
  • Dubbla simkortsplatser + microSD samtidigt
  • Nyutvecklad antenn och automatiskt bandbyte för starkare signal.
  • Nya sekretessfunktioner gör att du kan gömma appar på startskärmen, lagra personliga filer på ett säkert ställe och skydda känslig information.
  • Pop-up-avisering av inkommande samtal så att du slipper bli avbruten när du spelar spel.
  • Minskad dataöverföring och utökat lagringsutrymme genom H.265-videokomprimering.
  • Möjlighet att starta förkonfigurerade appar med gester på avstängd skärm.

För mer information, vänligen kontakta:
Isak Hagen
Presskontakt Huawei