100 Huddingejobb blir 150

Från den politiska majoriteten i Huddinge kommun
Pressmeddelande 14 maj 2013

I majoritetens budget för 2014 som presenterades förra veckan tillskjuts ytterligare medel för att ge Socialnämnden möjlighet att erbjuda ännu fler av Huddinges medborgare att delta i reformen. Totalt ska antalet platser utökas med 50 inom ramen för satsningen.

– Det är glädjande att se att satsningen gett så pass goda resultat och att vi uppfyllt vårt ursprungliga mål som var att minst 55 procent skulle gå vidare till arbete eller studier vid anställningens slut. Det känns spännande att få möjlighet att utveckla detta vidare och ge ännu fler av Huddinges medborgare chansen att delta i reformen, säger Gunilla Helmerson (M), ordförande i Socialnämnden.

150 Huddingejobb riktas till unga personer under 25 år samt äldre arbetslösa med hemmavarande barn under 18 år. Syftet är att ge föräldrar och deras barn bättre livsvillkor.

– Att motverka arbetslösheten, framförallt bland unga, är en av de viktigaste utmaningar vi står inför och den fortsatta satsningen på 150 Huddingejobb är en viktig del i detta arbete, säger Jelena Drenjanin (M), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknadsfrågor.

Gunilla Helmerson (M)
Socialnämndens ordförande
Gunilla.Helmerson@huddinge.se

Jelena Drenjanin (M)