Att stärka kvinnor i politiken – en internationell angelägenhet

Svenska politiska församlingar är bland de mest jämställda i världen. Av de kommunalt förtroendevalda i Sverige är 43 procent kvinnor. Med 29 procent kvinnliga kommunstyrelseordförande utmärker sig Sverige interna­tionellt då det globala genomsnittet är 9 procent.

Internationellt centrum för lokal demokrati, ICLD vill nu medverka till att det globala genomsnittet höjs. Med start våren 2013 och tre år framåt kommer ICLD att erbjuda kvinnor i ledande positioner på lokal nivå i 20 länder en möjlighet att interagera med sina svenska motsvarigheter.

Under Almedalsveckan hålls bland annat ett seminarium på onsdagen den 3 juli kl. 14.00–15.30 på Kaserngatan 1 i Visby om att stärka kvinnor i politiken. I samtalet deltar Katharina Wallenborg (Drevvikenpartiet) tillsammans med fyra andra politiker under ledning av journalisten Ulrika Knutsson.

– För mig var det självklart att tacka ja till det här seminariet. Att vara med och jobba för jämställdhet globalt inom politiken är viktigt och naturligtvis kan vi inte ha en värld där man i vissa länder stänger ute i princip halva befolkningen från beslutsfattandet. Att vissa män ser kvinnor som motståndare istället för tillgångar borde vara under deras värdighet, säger Katharina Wallenborg (DP) kommunalråd med ansvar för jämställdhet.

Katharina Wallenborg, kommunalråd dp

Telefon: 08-535 301 88/070-975 02 26

E-post: katharina.wallenborg@huddinge.se

Ingalill Söderberg, politisk sekreterare