Christian Ottosson (C) rankad som en av de främsta skolmatspolitikerna

Det händer mycket i mat-Sverige just nu! Tidningen Magasin Måltid, White Guide med flera delar ut priser för att uppmärksamma de som skapar skolmaten i landets kommuner.
Huddinges Christian Ottosson (C) rankas där som en av de främsta skolmatspolitikerna.

– Det är självklart en stor ära att vara med bland andra engagerade skolmatspolitiker. Skolmaten är en viktig del av svensk skolpolitik och forskningen har visat oss hur viktig den är för eleverna. Utan en bra skolmat så blir skolresultaten sämre helt enkelt, säger Christian Ottosson, gruppledare för Centerpartiet i Huddinge.

Magasin Måltid är en tidning som skriver om goda exempel inom offentlig matlagning. I sitt senaste nummer rankar tidningen Sveriges främsta skolmatspolitiker där Centerpartiets gruppledare Christian
Ottosson hamnar på plats sex för att han ”håller sig långt framme i frågor som rör skolmaten.”

– Samtidigt inspirerar förstås utnämningen mig och Centerpartiet till att jobba ännu hårdare för att förbättra skolmaten i Huddinge kommun, avslutar Christian.

En av Centerpartiets hjärtefrågor är skolmaten. Den ska lagas lokalt på varje skola och tillagas från grunden, helst utan några halvfabrikat. Viktiga framgångsfaktorer är egna tillagningskök och ständig kompetensutveckling av skolkockarna.

Christian Ottosson (C), gruppledare 070 – 353 13 94

NOT: Magasin Måltid arbetar just nu med White Guide Junior-galan den 27 maj. White Guide Junior är en guide till Sveriges skolmat och fungerar som en systerguide till Sveriges ledande restaurangguide, White Guide. White Guide Junior lanseras av Magasin Måltid och White Guide i samarbete med SkolmatSverige, Svenska Måltider och Kost&Näring. Ett av priserna som delas ut är årets skolkock där Michael Bäckman från Annerstaskolan i Flemingsberg / Huddinge är en av de nominerade.

• Mat, dryck

• christian ottosson