Huddinge toppar listan med Attefallshus

Huddinge kommun är den kommun som har tagit emot flest anmälningar om komplementbostadshus, så kallade Attefallshus. Det visar en granskning av tidningen Hem och Hyra. Attefallshusen är en möjlighet till förtätning i redan befintliga områden.

– I Huddinge finns goda möjligheter till Attefallshus och det är därför som vi får in många anmälningar. Vi ser till att det finns information till dem som är intresserade, och flera byggföretag är med och driver utvecklingen. Vi är en av de kommuner som har flest småhus i Stockholms län och med många stora tomter finns bra möjligheter för enskilda småhusägare att själva utveckla sin tomt med kompletterande Attefallsbyggnader, säger Christian Ottosson (C), ordförande i Natur- och Byggnadsnämnden.

Tidningen Hem och Hyra har undersökt hur många anmälningar som komplementbostadshus som har inkommit till landets tjugo störstas kommuner. I topp ligger Huddinge kommun med 48 anmälningar. Generellt beskriver dock tidningen Attefallsreformen som ”en flopp”.

– Jag tycker inte att man ska kalla reformen för en flopp, eftersom varje tillkommande hus är betydelsefullt. I tillväxtkommuner som Huddinge kommer säkert Attefallshusen att fortsätta att öka, och det är ett välkommet tillskott till bostadsmarknaden, säger Christian Ottosson (C).

Christian Ottosson (C)

Natur- och byggnadsnämndens ordförande 08-535 313 54