Huddinge utökar valfriheten med två nya förskolor

Mellansjö kan få en flerspråkig förskola, samtidigt som Stuvsta får en ny förskola i två våningar. Det fattade kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott beslut om på onsdagen.

– Det här känns bra. Med fler privata aktörer ökar valfriheten inom barnomsorgen, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

I ett växande Huddinge fortsätter kommunen skapa förutsättningar för nya förskolor. På onsdagen beslutades om markanvisningsförhandlingar med Elma School respektive Turako för byggandet av nya förskolor.

– Just nu är Mellansjö, Svartvik och Högmora inne i en expansiv byggfas och då är det viktigt att få fram nya förskoleplatser i området, där det inte finns någon förskola idag. Jag är därför väldigt glad att vi kunde fatta beslut om den nya förskolan, säger Karl Henriksson.

Tanken från Elma School är att driva förskolan med en tvåspråkig (svensk-engelsk) Montessori-inriktning. De driver sedan tidigare en skola i Bandhagen.

Pysslingen, som ska driva den nya förskolan i Stuvsta, driver sedan tidigare flera andra förskolor och skolor i kommunen. Deras planerade förskoleverksamhet i Stuvsta kommer att ligga i närheten av Björkängshallen och ska kunna ta emot upp till 120 barn. Förskolan i Mellansjö kommer sin tur att kunna erbjuda 50 platser.

– De här förskolorna är efterlängtade, säger Karl Henriksson.

Karl Henriksson (KD)

Kommunalråd