HUDDINGE UTSEDD TILL LÄNETS BÄSTA FRILUFTSKOMMUN

Huddinge kommun är återigen är utsedd till bästa friluftskommun i länet och har klättrat
till plats fyra i hela landet. Det meddelar Svenskt Friluftsliv genom att presentera resultatet av sin undersökning. Initiativet kommer från Naturvårdsverket, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Fritids- och Kulturchefsförening, Svenskt Friluftsliv och Svenska Ekoturismföreningen.

- Den politiska majoriteten satsar mycket på att göra Huddinges natur attraktiv och tillgänglig för det rörliga friluftslivet. Vi vet att just närheten och tillgängligheten till naturen är något som Huddingeborna uppskattar och en av anledningarna till att man väljer att bosätta sig här. Det unika med Huddinge är att det går att bo naturnära samtidigt som det bara tar 15 minuter med pendeltåg till centrala Stockholm, säger Ellinor Avsan (M), ordförande i miljönämnden i Huddinge kommun.

Utmärkelsen Sveriges friluftskommun 2014 baseras på en enkät som besvarades av 262 av landets 290 kommuner. Undersökningen har fokuserat på tre områden: planer för friluftsliv, information
och samarbeten kring friluftsliv samt aktiviteter inom friluftsliv.

Ellinor Avsan (M)   Li Björk

Ordförande i miljönämnden    Politisk sekreterare (M)

Telefon: 08-535 301 56    Telefon: 08-535 301 47

E-post: Ellinor.avsan@huddinge.se  E-post:li.bjork@huddinge.se