Kommunen ser över fastighetsinnehav

Kommunstyrelsen beslutade på sitt sammanträde den 17 juni att skicka ut förslaget om vilka av kommunens bebyggda fastigheter som ska behållas respektive säljas på remiss. Detta är ett resultat av den inventering av fastigheter som kommunstyrelsen påbörjade våren 2014.

– Huddinge växer så det knakar och de fastigheter som är strategiskt viktiga för kommunens utveckling, exempelvis för skolor, förskolor eller infrastruktur, ska vi behålla. Fastigheter som kommunen inte behöver är det bättre att någon annan äger och tar hand om, säger Malin Danielsson (FP), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Kommunen äger och hyr idag ut bostäder och lokaler på sammanlagt 88 fastigheter. 28 av dessa bedöms kunna säljas och 21 stycken föreslås utredas för eventuell försäljning. Resterade hyresobjekt bedöms vara av strategisk betydelse och föreslås därför behållas i kommunal ägo. Jordbruksarrenden och de bostadsrättslägenheter som kommunen äger ingår inte i remissen utan hantering av dessa ska utredas vidare av kommunstyrelseförvaltningen och natur- och byggnadsförvaltningen.

– Med den inventering vi gjort kan vi nu säkerställa att det i framtiden är ordning och reda i kommunens fastighetsinnehav. Det är viktigt för att kunna garantera att skattebetalarnas pengar används på bästa sätt, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande.

Malin Danielsson (FP)
Kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor
malin.danielsson@huddinge.se

Nicholas Nikander (FP)