Nya glädjande siffror: Huddinge kommuns arbetslöshet fortsatt låg

Från den politiska majoriteten i Huddinge kommun

Pressmeddelande 25 februari 2013

I dagarna presenterades de senaste siffrorna för arbetsmarknadsstatistiken vilka innehöll glädjande besked för Huddinge kommun. Huddinge har, i dagsläget, en andel öppet arbetslösa om 3 procent vilket är att jämföra med länets andel om 3,4 och rikets om 3,8 procent.

– Det är glädjande att se att arbetslinjen fungerar. Under 2013 satsar vi i majoriteten särskilt på att få in människor som går på försörjningsstöd på arbetsmarknaden. Bland annat har ytterligare 5 miljoner kronor tillförts i budgeten, säger Jelena Drenjanin (M) kommunalråd med ansvar för arbetsmarknadsfrågor.

Trots dessa glädjande siffror ligger fokus fortfarande på att genomföra ytterligare satsningar för att minska framförallt ungdomsarbetslösheten.

– Ungdomsarbetslösheten är en av de viktigaste utmaningarna vi har och under januari månad fanns 244 unga som är arbetslösa i Huddinge. Vi arbetar hårt på flera fronter för att de ska bli färre för var dag, säger Jelena Drenjanin (M).

Jelena Drenjanin (M)
Kommunalråd med ansvar för arbetsmarknadsfrågor

E-post: jelena.drenjanin@huddinge.se

Li Björk