Nytt pris för framgångar inom äldreomsorgen i Huddinge

Äldreomsorgsnämnden i Huddinge har inrättat ett kvalitetspris som ska delas ut varje år med start 2014. Syftet är att lyfta fram och uppmärksamma goda exempel inom äldreomsorgen.

– Vi vill uppmärksamma de verksamheter som arbetar aktivt med att utveckla och förbättra sin verksamhet. Vi tror att det kan uppmuntra andra att hitta nya arbetssätt och ytterligare förbättra omsorgen om våra äldre, säger Eva Carlsson-Paulsén (M), ordförande i äldreomsorgsnämnden i
Huddinge.

För att kunna vinna kvalitetspriset ska man ha åstadkommit något som har förbättrat kvaliteten, ökat
effektiviteten, bidragit till en hållbar utveckling eller gjort arbetet enklare. Det kan till exempel vara en ny metod, ett arbetssätt eller nya former för dialog och information. Alla verksamheter inom Huddinge kommuns äldreomsorg kan delta, såväl kommunal som extern verksamhet. Priset kan ges till enskilda
medarbetare, chefer eller verksamheter.

– Det är viktigt att äldreomsorgspersonalen får uppmärksamhet för det fantastiska jobb de utför. Som ordförande får jag många samtal och brev från invånare som är nöjda, och som inte känner igen den
negativa bilden av äldreomsorgen i Sverige. Genom priset kan vi berätta om det
som är bra, säger Eva Carlsson-Paulsén

Nomineringar till kvalitetspriset kan lämnas av kunder, anhöriga och medarbetare inom äldreomsorgen under perioden den 15 januari till 15 april 2014. Mer information om priset och hur man nominerar kommer att finnas på huddinge.se under nomineringsperioden. Prisutdelningen kommer att ske under Seniorveckan 2014.

Eva Carlsson-Paulsén (M)                               LiBjörk (M)
Äldreomsorgsnämndens ordförande               Politisk sekreterare
Telefon: 08-535 301 66                                   Telefon:08-535 301 47