Satsning på jobb, äldre och lärare i Huddinges budget!

Majoriteten i Huddinge presenterade idag kommunens budget för 2014. Det ekonomiska utrymmet är mindre än tidigare år beroende på en svagare utveckling av skatteintäkterna i riket i kombination med införandet av det nya skatteutjämningssystemet i vilket Huddinge är en av de stora förlorarna.

Trots det satsas 6 miljoner extra på att stärka lärarlönerna med fokus på att premiera Huddinges skickliga pedagoger. Reformen 100 Huddingejobb (kommunala visstidsanställningar) har uppvisat mycket goda resultat. Ytterligare 6 miljoner satsas på jobbreformen som under 2014 kommer att erbjudas 150 unga och vuxna Huddingebor.

Även äldreomsorgen ges ett särskilt tillskott. Två miljoner extra satsas för att förstärka kvaliteten på särskilda boenden. För att möjliggöra dessa satsningar och klara överskottsmålet om en procent av kommunens omsättning så föreslås effektiviseringar på 0,36 procent generellt för alla nämnder.

Sammantaget stärks nämndernas budgetar med 199 miljoner kronor, varav den största delen går till skola och omsorg.

– Majoritetens budget innehåller både utmaningar och möjligheter. Samtliga nämnder ges ökade resurser för priser, löner, lokaler och för att kunna ge service åt fler Huddingebor. Utöver det föreslår vi en rad riktade satsningar med tydliga politiska prioriteringar på skolan, jobben, äldreomsorgen och skolan - en stabil budget som tar sikte på framtiden, avslutar Daniel Dronjak Nordqvist.

Daniel Dronjak Nordqvist (M)
Kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen
E-post: daniel.dronjak-nordqvist@huddinge.se

Li Björk (M)