”Socialdemokraterna äventyrar återvinningen på Södertörn”

Det säger de moderata kommunstyrelseordförandena Martina Mossberg (Haninge), Daniel Dronjak-Nordqvist (Huddinge) och Lennart Kalderén (Salem).

– Vi är oerhört angelägna att samarbetet på Södertörn i SRV Återvinning kan säkerställas och utvecklas. Därför vill vi att Botkyrka och Nynäshamns kommuner ska anta de nya ägardokument, som gör detta möjligt. Annars riskerar vi större osäkerhet för SRV, högre taxor, sämre service och mer byråkrati för invånarna i Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem.

SRV Återvinning ägs gemensamt av Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem. I fyra år har SRV:s ägarkommuner med hjälp av juridisk expertis på SKL (Sveriges Kommuner och
Landsting) utrett och tagit fram förslag till nya grundläggande ägardokumenten för bolaget. Sedan 40 år drivs SRV som ett helägt kommunalt bolag med kontinuerlig återvinning med ägarkommunerna som marknad. Idag kräver EU-rätten att SRV:s “konstitution”, det vill säga dess ägardokument, moderniseras. Annars riskerar SRV-kommunerna att tvingas till återkommande, separata upphandlingar av återvinningen.

Haninge, Huddinge och Salems kommunledningar står bakom det genomarbetade förslaget till nya ägardokument. Nynäshamn vill inte godta två av dokumenten. Botkyrka har inte tagit upp förslaget till politisk behandling.

Martina Mossberg, Haninge, 073-941 30 41

Daniel Dronjak-Nordqvist, Huddinge, 070-879 03 00

Lennart Kalderén, Salem, 070-623 29 00

Bakgrund

I fyra år har SRV:s ägarkommuner utrett och tagit fram förslag för att modernisera de grundläggande ägardokumenten för bolaget. En modernisering är nödvändig, annars riskerar SRV att inte kunna
driva sitt samarbete vidare utan tidsödande separata upphandlingsprocesser från varje ägarkommun.

SRV:s drift utgår från konsortialavtalet (aktieägaravtalet) från början av 1970-talet som helt frankt
säger att ägarkommunerna ska anlita SRV för avfallshanteringen. Därmed har ingen upphandling skett, utan SRV fakturerar hushållen direkt efter en taxa (godkänd av respektive kommun), således sker inte någon upphandling från kommunerna.

EU-praxis de senaste åren har medfört förstärkta krav på att avfallshantering m fl tjänster ska upphandlas. Skulle en domstol fälla utslaget att så skulle ske med SRV innebär det upphandlingsprocesser i varje ägarkommun, mindre säker bas för SRV och dess styrelse, möjliga lägre bud från konkurrenter och därmed att enskilda ägarkommuner kan tvingas välja andra aktörer än SRV. Detta är inget man politiskt väljer, det kan inträffa om fallet kommer upp i domstol.

Dock har EU-praxisen tagit fram undantag från upphandling om ”Tecal-kriterierna” uppfylls. Detta har SKL och kommundirektörerna på Södertörn utrett och redogjort för i ett gediget utredningsmaterial. Sammanfattningsvis innebär detta en anpassning måste ske av SRV:s del där ägardokumenten ändras så att det tydligt framgår att ägarkommunerna har en stark kontroll över SRV.

Nu finns förslag framtagna från SKL (Sveriges kommuner och landsting) och undertecknade av kommunledningarna för Haninge, Huddinge och Salem för att fastställa ägardirektiv samt ändra konsortialavtal (aktieägaravtal) samt bolagsordning. Ärendet är antaget i Huddinge och Salem, under behandling i Haninge. Kommunledningarna i Botkyrka och Nynäshamn är emot ändringar i konsortialavtalet och bolagsordningen. Botkyrkas kommunledning har t o m vägrat att ta upp hela åtgärdspaketet till behandling.

En fråga där S haft synpunkter är förslaget att i det fall någon kommun vill sälja sina aktier ska marknadsvärde gälla för hembud. Nuvarande konsortialavtal anger nominellt värde.

Om det - mot all förmodan - skulle bli aktuellt för någon kommun att sälja sina aktier, kan de berörda aktierna inte värderas utifrån hur mycket kommunen satsade när SRV startade för över 40 år
sedan. De måste självfallet värderas utifrån den kapitaluppbyggnad som skett i bolaget och marknadens värdering.

Det har förekommit diskussioner från S om att någon kommun skulle vilja sälja sina aktier i SRV. Haninge, Huddinge och Salem kan klart deklarera att så inte är fallet. Frågan kan endast uppstå om
någon kommun skulle råka in i en djup ekonomisk kris.

• haninge
  • salem