​Trivsammare offentlig miljö i Kungens kurva

Huddinges kommunfullmäktige fattade på sitt sammaträde den 11 april beslut om ett program för den offentliga miljön i Kungens kurva. Tanken med programmet är att skapa en både trivsammare, tryggare och mer enhetlig miljö i handelsområdet. Programmet föreslår bland annat nya lekplatser och gångstråk.

–Kungens kurva är Sveriges största handelsområde med drygt 30 miljoner besökare varje år. Idag domineras området totalt av de stora asfalterade parkeringsplatserna vilket bland annat gör att det är svårt att orientera sig i området. För att göra Kungens kurva ännu attraktivare vill vi med detta skapa en trevligare och tydligare utemiljö, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Huddinge kommun beslutade i sin budget år 2015 att påbörja arbetet med att utveckla Kungens kurva till att bli en levande stadskärna med en mix av handel, service, bostäder och kultur. Ett antal strategier för att lyckas med detta håller för närvarande på att tas fram och programmet för den offentliga miljön som nu ska antas är en av dessa strategier.

Tre aktivitetsstråk förslås i programmet löpa genom Kungens kurva och vidare till både Skärholmen och Gömmarens naturreservat. Vid ett av stråken planeras bland annat en lekpark och ett antal så kallade ”fickparker” och vid ett annat stråk planeras fyra entréer från Kungens kurva till Gömmarens naturreservat. Dessa entréer utrustas med sittplatser och orienteringstavlor och vid en av entréerna kan ett utegym komma att byggas.

Programet innehåller även bland annat riktlinjer för hur möblering, markbeläggning och höjdskillnader ska hanteras. Om programmet antas föreslås åtgärderna implementeras under en sexårsperiod.

Malin Danielsson (L)
Kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor
malin.danielsson@huddinge.se

Nicholas Nikander (L)