Social samvaro och fysiska aktiviteter bidrar till ökad livsglädje

Forskning visar att social samvaro och fysiska aktiviteter bidrar till att man känner ett ökat välbefinnande och en ökad livsglädje. Seniorveckan, som pågår 2-6 september, vill väcka lusten att aktivera sig och är till för alla seniorer över 65 år som bor i Huddinge kommun. Under den perioden kan du till exempel prova på bokbinderi, släktforskning och boxning. Invigningen av Seniorveckan sker i Skogås centrum och avslutningsfesten hålls i Sjödalsparken i Huddinge centrum.

Seniorveckan är resultatet av ett samarbete mellan Huddinge kommun och föreningslivet i Huddinge. Fysiska och sociala aktiviteter varvas med föreläsningar och underhållning. En rad föreningar, organisationer och samfund står som värdar för aktiviteterna.

Föreningslivet i Huddinge bidrar till att det finns goda möjligheter att leva ett aktivt liv som senior, inte bara under Seniorveckan. Många av de aktiviteter som du hittar i programmet finns i föreningarnas ordinarie programutbud. Dessutom erbjuder Huddinge kommun aktiviteter året runt på bland annat våra bibliotek, idrottshallar och seniorcentrum.

Merparten av aktiviteterna under Seniorveckan är gratis och kräver ingen föranmälan. Om du har frågor om en programpunkt är du välkommen att ta kontakt med arrangören.

Fokus på äldrefrågor
Seniorveckan är också ett sätt att lyfta fram äldrefrågor, utan att det handlar specifikt om äldreomsorg. Flera föreläsningar som rör äldrefrågor arrangeras under veckan.

Den 3 september bjuder kommunen in till ett politikersamtal om äldrefrågor med representanter från alla partier i kommunfullmäktige. Klockan 15.00 på Folkes i Huddinge centrum.

Kontaktperson:
Melissa Mangematin