Äldreguiden - unikt samarbete mellan kommun och landsting (kd)

Idag invigdes den nya Äldreguiden i Huddinge - en gemensam telefontjänst för Huddinge kommun och Stockholms läns landsting. Äldreguiden svarar på frågor men kan också hjälpa den äldre att komma vidare till rätt instans så att han eller hon inte behöver ringa runt på egen hand. De som svarar har lång erfarenhet av att arbeta med samhällsinformation och talar många olika språk.

- Ett nummer för alla frågor, det är det unika med Äldreguiden i Huddinge. All information från landsting och kommun finns samlat på ett ställe. Dessutom blir personerna uppringda efter en vecka för att följa upp om det gått bra, säger Pia Lidwall (kd), ordförande i Programberedning äldre och multisjuka i Stockholms läns landsting.

- Vi kristdemokrater har drivit på i många år för att en sådan här tjänst ska komma igång, och jag är jätteglad att landstinget valde att samarbeta just med oss i Huddinge kommun i det här projektet. Det kommer att bli ett lyft för de äldre i Huddinge, säger Karl Henriksson (kd), ordförande i äldreomsorgsnämnden i Huddinge.

För mer information:
Karl Henriksson (kd)