Äldreminister Maria Larsson delar ut årets Vitsippspris till Väntjänsten i Huddinge (KD)

Väntjänsten i Huddinge tilldelas Kristdemokraterna i Huddinges Vitsippspris 2009 för sin ideella insats med att hjälpa och stödja ensamma, äldre Huddingebor.
Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson delar ut priset på Sjödalstorgets scen i Huddinge Centrum torsdagen den 28 maj klockan 15.00. Prisutdelningen sker i samband med att Maria Larsson deltar i kristdemokraternas "Äldrefest" på torget samma dag klockan 14.00-16.00.

Motiveringen till priset lyder:
" Den ensamhet och sociala isolering som många äldre känner idag är ett samhällsproblem. Det behövs människor som tar ansvar och bryr sig om. Väntjänsten i Huddinge är ett bra exempel på hur äldre människor själva tar initiativ för att hjälpa varandra och ge sällskap och social samvaro åt dem som känner sig ensamma. Ett exempel på det civila samhället när det är som bäst."

Väntjänsten i Huddinge består av en grupp frivilliga personer som vill försöka bryta isoleringen för ensamma, äldre personer i kommunen. Bakom Väntjänsten står SPF Orlången, Röda Korset och Svenska kyrkan.

Genom Väntjänsten kan man exempelvis få promenadsällskap, en pratstund, någon som följer med till doktorn eller liknande. Väntjänsten är helt kostnadsfri och alla kan få del av servicen, oberoende om man är med i någon förening eller ej.

För mer information:
Bodil Johnson, Politisk sekreterare, tel. 08-535313 53, mobil. 0708-790 404