Anna-Lisas insatser för barnen är värda sitt pris

Anna-Lisa Brandberg är en förkämpe för barnen.
Därför får hon Huddinge kommuns pris för främjande av mångfald och likvärdiga villkor.
Som lärare, rektor och i Rädda barnen har hon alltid satt barnen i centrum.

”… varit en röst för dem som har svårast att komma till tals” står det i motiveringen till att just hon valdes.

Åtskilliga Huddingebor känner igen henne från åren som lärare på Kvarnbergssskolan och Huddingegymnasiet och senare rektor på Vårbyskolan.

Genom ordförandeskapet i Rädda barnen har hon varit med och dragit igång läxhjälp, talat sig varm för en lokal barnombudsman, drivit på för ett Barnahus för utsatta barn.

– Det är otroligt viktigt att satsa resurser tidigt för att hjälpa barn säger Anna-Lisa efter beskedet om priset. Jag har ju sett vilken inneboende kraft som finns bara barnen får rätt förutsättningar.

”… Vi är många som beundrar hennes engagemang för att alla barn och ungdomar ska ha en bra uppväxt, ges en bra start i livet och behandlas med respekt. Demokrati- och mångfaldsberedningen var enig i sitt beslut att förorda Anna-Lisa Brandberg som mottagare av 2011 års pris för främjandet av mångfald och likvärdiga villkor.”

– Jag har varit ordförande i Rädda barnen i Huddinge i 16 år och vi arbetar efter FN:s barnkonvention. Det förebyggande arbetet är värdefullt, för att barnen inte ska ”komma på sned”, säger Anna-Lisa

Priset är på 25 000 kronor och delas ut vid
kommunfullmäktiges sammanträde 5 december klockan 17.00.

Anna-Lisa Brandberg, pristagare, 070-542 75 89
Katharina Wallenborg, ordförande i demokrati- och mångfaldsberedningen
08-535 301 88

CA Eriksson