David Nilsson från Stockholm vann Huddinge Music Challenge 2013

På fredag är det dags för Huddinge jazz & blues, Sveriges största gratisevent för jazz-, blues- och funkälskare. Förutom akterna Nils Landgren och Funk Unit, Elin Larsson Group, Weeping Willows infördes i år tävlingen Huddinge Music Challenge. Idag blev det klart att vinnaren, och den som på lördag kommer att få stå på scen tillsammans med Nils Landgren, heter David Nilsson och kommer från Lerum.

I helgen går Huddingedagarna och Huddinge jazz & blues av stapeln och en nyhet för i år har varit "Huddinge Music Challenge". En tävling som kommer att vara återkommande och som gått ut på att imponera på festivalens huvudakt, Nils Landgren och bandet Funk Unit. Tidigt idag blev det klart att 45-årige trumpetaren David Nilsson från Stockholm tog hem det prestigefyllda priset.

– Är det sant!? Det trodde jag aldrig, utbrast David förvånat, när kulturchefen Christer Falk från Huddinge kommun idag meddelade att hans bidrag vunnit Huddinge Music Challenge 2013.

Tävlingen, som pågått i tre veckor, har gått ut på att lyssna på Funk Units klipp, göra en tolkning av stycket och imponera på Nils Landgren. Vinnare blev ”den beatboxande trumpetaren” David Nilsson:

– Jag har spelat trumpet i över 35 år och för mig är det en passionerad hobby. Att jag någon gång skulle få stå på scen med en musik-ikon som Nils Landgren hade jag aldrig vågat drömma om, berättar David.

David är till vardags forskare på KTH och arbetar med internationella miljö- och utvecklingsfrågor. Han kommer ursprungligen från Lerum i Göteborg men bor numera i Stockholm tillsammans med fru och tre barn. Sin fritid spenderar han med bandet Huddinge Big Band.

– Jag har en otroligt musikintresserad pappa som när jag var yngre alltid arrangerade jazzkvällar. I början var det inte så kul med jazz, men det har växt med mig och idag är det en otroligt viktig del av mitt liv.

Om tävlingsbidraget som gav honom en dejt med den världsberömda jazz- och funkartisten Nils Landgren säger David:

– Det var väl kanske inte en regelrätt tolkning av Nils klipp, Nisses klipp var rätt avancerat och jag tänkte att ett riff har de så det jag kanske kan bidra med är ett beat. Efter ett dygns betänketid visste jag vad jag ville göra. Att det skulle fungera och ge mig en sådan här fantastisk utväxling är helt galet, skrattar han.

Festivalen Huddinge jazz & blues börjar redan nu på fredag och David Nilsson, Nils Landgren Funk Unit kan man se spela tillsammans på lördagen.

För mer information, kontakta
Christer Falk, kulturchef, Huddinge kommun, 08-535 317 20, christer.falk@huddinge.se

• festival
  • blues