Deras vinst av skorna går till barnen i Senegal

Det började som en idé på Sjödalsgymnasiet i Huddinge: Att starta UF-företaget Share a pair. För varje sålt par barnskor skulle ett par delas ut till ett barn i Senegal.
Dharamvir Singh, marknadsansvarig i Share a pair, kliver av planet i Dakar 6 maj och har fyra dagar av hektiskt skoutdelande framför sig.

- När vi kommer hem ska alla kunder få se bilder samt en kort dokumentärfilm som konkret bevis på att vi verkligen delat ut skorna, säger Dharamvir Singh.
Han reser tillsammans med företagets VD, Drilon Mulaj.
I utbildningen på Sjödalsgymnasiet ingick att starta, driva och avsluta ett företag inom ramen för Ung Företagsamhet.

- Företaget hade som mål att sälja 100 par skor, för att sedan skänka lika många - och detta nåddes genom försäljning till nära bekanta,försäljning på torg men även till butiker som Yorrik, Linus&Lotta och snart även på Barnlyckan.

Och nu blir det alltså upp till bevis. Som affärsidé har de redan fått bevis på sin framgång. I UF:s regionala tävling, blev de bästa företag och nu väntar SM. Ett annat bevis är att de för sin idé börjar få affärsdistribution för skorna.
Men hundra par sålda skor, betalar inte ensamt en resa till Senegal. Därför har de också tre sponsorer i ryggen för själva resan: Arena Huddinge, Citysälj och Careerbuilder.

- Vi är ju lite oroliga då det är ett främmande land men vi känner att vi kommer att få så mycket av detta då vi får en chans att hjälpa andra. Det är både spännande och läskigt på samma gång - men mest spännande. Resan blir ett minne för livet!

I september 2008 grundades företaget Share a Pair UF av fem elever från Sjödalsgymnasiet. Sex månader senare utsågs företaget till ett av de tre bästa UF-företagen i Stockholms län och i maj tävlar de i SM för UF-företag. Målet är att vinna SM och representera Sverige när EM för unga företag hålls i Rotterdam senare i år.

Kontakt för mer information och intervju
Dharamvir Singh 076 - 241 05 73

• skola