Eldsjälar hyllades på galakväll i Huddinge

David Hector och Jesper Andersson, Hans Sköldsäter, Gunilla Kimreus, Stephane Mounkassa och Stefan Sundin fick alla varsitt pris när Huddinge kommun delade ut priser på kvällens uppskattade och årliga gala ”Huddinge glöder”.

– Det är fjärde året i rad som vi firar våra duktiga idrottare, kulturutövare och de som ideellt gör stora insatser för barn eller vuxna. På detta sätt vill vi uppmärksamma deras drivkraft och engagemang, säger Vibeke Bildt, ordförande för Kultur- och fritidsnämnden.

Huddinge kommuns pris för årets ideella insats för barn och ungdom 2013 tilldelades David Hector och Jesper Andersson. Dessa två unga män har tagit sig an en stor uppgift för sin förening Snättringe SK. Under 2013 planerade organiserade och genomförde de ett helt nytt läger för Huddinges ungdomar. Huddinge Wild camp ville ge möjlighet för barn och ungdomar att få en veckas dagläger i naturen. Lägren blev snabbt fullsatta och lovorden haglade in från föräldrar och deltagare.

Huddinge kommuns pris för årets ideella insats för vuxna 2013 tilldelades Hans Sköldsäter. Hans Sköldsäter har varit verksam som tävlingsarrangör och funktionär sedan 1948 inom friidrotten. Det har varit både stora och små tävlingar Hasse har varit inblandad i. SM, landskamper och klubbarrangemang. För några år sedan var han med och skapade drop-in tävlingar inom sin klubb Huddinge AIS. Där kan de som vill anmäla sig på plats för att tävla och detta öppnar upp för fler att få vara med. Det är personer som Hasse som envist jobbar på med det han tycker är roligt och viktigt som gör grunden i en fungerande förening.

Huddinge kommuns stora idrottspris 2013 tilldelades Gunilla Kimreus.
Gunilla Kimreus har i drygt 20 år arbetat som gymnastiktränare för flickor i åldern 4-7 år. Gunilla har rekryterat ett stort antal barn och ungdomar till föreningens verksamhet. Barn och ungdomar som inspirerats till att gå vidare inom gymnastiken som ledare i egna grupper. Gunilla har själv väglett ett stort antal flickor in i rollen som ledare och hittat vägar för att involvera nya utövare av sporten och därmed aktivt och ambitiöst bidragit till föreningens utveckling.

Huddinge kommuns stora kulturpris 2013 tilldelades Stephane Mounkassa och Stefan Sundin. Stephane Mounkassa & Stefan Sundin arbetar med film för och med unga. Genom sitt koncept ErFilm har de producerat fyra kortfilmer, en musikvideo och genomfört ett antal Skapande Skolaprojekt, tillsammans med flera hundra barn och ungdomar i Huddinge. Ungdomarna får vara delaktiga i alla delar av produktionen – i val av tema, med manusarbete, som skådespelare eller att stå bakom kameran. Det viktiga är inte resultatet utan vägen dit där alla samverkar i en gemensam vision genom att ta ansvar för sin individuella uppgift. Stephane och Stefan vill engagera både ungdomarna och publiken att tänka till och se att ett gemensamt intresse – filmen - kan göra att människor möts över gränserna.

Konferencier för kvällen var musikern och programledaren Nassim Al Fakir, som själv är uppvuxen i Huddinge. Magikern Axel Adlercreutz stod för underhållning både under minglet och på scen.

För mer information, kontakta: Anna Härenvik, kommunikatör 08-535 317 03

• kultur