En av samtidens största satirtecknare till Fullersta gård i Huddinge

Den 13 oktober gästas Fullersta gård av den prisbelönte, sydafrikanske satirtecknaren Jonathan ”Zapiro” Shapiro. Han är i Sverige för att ta emot årets EWK-pris och för att delta på Huddinge kommuns demokratidagar. Med start klockan 18.00 berättar Zapiro om sig själv som tecknare.

Jonathan ”Zapiro” Shapiro (f. 1958) är en av världens mest spridda och uppskattade satirtecknare och har sedan mitten av 1980-talet fångat, kritiserat och gjort narr av Sydafrikas rika och mäktiga och skildrat modern, afrikansk politik. 2014 blev han av tidskriften New African utsedd till en av Afrikas mest inflytelserika personer. Som samhällskritiker är han både älskad och fruktad och har genom åren, även efter apartheids fall, stött på motstånd både från Sydafrikas regering och från det statliga TV-bolaget SABC.

- Det är fantastiskt roligt att Zapiro kommer till Fullersta Gård i samband med våra demokratidagar här i Huddinge kommun. Hans bildberättande är starkt, träffande och alltid aktuellt som politisk satirkonst ska vara. Evenemanget är också ett första samarbete med EWK-museet i Norrköping, något som vi hoppas ska utvecklas vidare framöver, säger Peter Bergman, chef för Fullersta gård.

I samband med föreläsningen visas ett urval av hans teckningar tillsammans med verk av Ewert Karlsson (EWK). Bilderna visas på Fullersta gård fram till den 4 december.

EWK-priset på 10 000 kronor instiftades 2000. Priset ska belöna och stimulera konstnärer som verkar i Ewert Karlssons anda och pristagarna utses av en jury inom EWK-Sällskapet.

Presskontakt: Peter Bergman, chef Fullersta Gård, tel: 08-535 317 25

Tid och plats: Torsdag 13 okt 18.00, Fullersta gård. Fullersta Gårdsväg 18, Huddinge.