En katt kan öka livskvaliteten!

En katt som jamar, hoppar upp i vårt knä och som vi kan klappa betyder kommunikation, närhet och omsorg. Något som vi människor behöver under hela vårt liv. Därför lämnade Miljöpartiet i våras in ett förslag till Kommunfullmäktige i Huddinge om att ge människor möjlighet att ta med sina husdjur även till äldreboendet!

- Vi vet att vårdmiljön som helhet påverkas positivt av husdjur, säger Marica Lindblad, oppositionsråd för Miljöpartiet i Huddinge.

Det blev ett passivt svar från den moderatledda majoriteten. Risk för tomma boendeplatser framhölls som en invändning. Trots att äldreomsorgsnämndens ordförande Karl Henriksson (KD) i debatt visat intresse för frågan - avslutades den med att han inte ville lova något som de inte kunde hålla.

- De har inte för avsikt att öka välbefinnandet hos våra äldre. Det tycker vi är tråkigt, säger Dag Olausson, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Huddinge.

Huddinge står inför en ökande grupp äldre befolkning och vi från Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna tycker att det är fel att inte skapa vårdmiljöer som faktiskt kan bidra till att våra äldre är friskare och gladare längre.

- Idag är det kanske inte så många som ber om att få ta med sig sitt husdjur till äldreboendet - men det beror nog på att man inte tror att det går! Ger man möjlighet till förändring - så kommer den, säger Ann-Marie Högberg, oppositionsråd för Socialdemokraterna i Huddinge.

Marica Lindblad (MP) - 08/535 301 50

Dag Olausson (V) - 0708/79 06 60