Huddinge blir en ännu grönare kommun

Nu är en tredjedel av Huddinge skyddad natur. De två senaste naturreservaten blir snart invigda. I Flemingsbergsskogen, 967 hektar och Trångsundsskogen 53 hektar finns vildmarken precis intill tätorten. – De grönområden som nu skyddas har mycket höga värden för friluftsliv och naturvård. Det gäller att se långsiktigt och skydda de viktigaste grönområdena för framtiden säger kommunekologen Thomas Strid. Den skyddade naturen i Huddinge är mer än dubbelt så stor som hela Älvsjöområdet och Skärholmen/Bredäng tillsammans, eller 4 786 hektar. – Det här stärker Huddinges roll som en framstående ekokommun, säger Ann-Marie Högberg (s), kommunstyrelsen ordförande. Invigningen sker 20 maj klockan 11:00. Redan idag är Flemingsbergs-, och Trångsundsskogen mycket använda områden för hela skalan av friluftsliv, eftersom de ligger bra till för boende i bostadsområden alldeles intill. Joggingspår, elljusspår för skidåkning, naturupplevelser för intresserade av flora och fauna, svampplockning med mera visar att de används året runt. I det nya reservatet Trångsundsskogen ingår också ett område av Drevviken där många åker långfärdsskridsko på vintrarna. – Att ha tillgång till grönområden nära tätorten är något som är viktigt för att vi ska trivas. Vi måste kunna hitta platser nära våra bostäder där vi kan stressa av och det kan man göra både i Flemingsbergsskogen och Trångsundsskogen, säger Thomas Strid. Huddinge kommun har i sin översiktsplan lämnat utrymme för stora gröna ytor, där man alltså inte bygger. Med sina nio naturreservat har kommunen också markerat att den villa vara en grön kommun. – I Huddinge ska man inte behöva välja. Här ska man ha nära till både orörd urskog och storstadens puls, säger Ann-Marie Högberg Se också www.natur.huddinge.se Bild för fri användning bifogad För mer information kontakta: Ann-Marie Högberg, kommunstyrelsens ordförande 535 301 44, 0708-790093 Thomas Strid, kommunekolog 535 364 73, 0709-750261