Huddinge, först med självkörande fordon?

Huddinge kommun är först ut i Sverige med att undersöka hur självkörande och förarlösa fordon kan påverka samhällsutvecklingen. Studien har gjorts av forskare vid företaget Trivector och presenterades nyligen vid ett seminarium.

– Det är viktigt att inte fastna här och nu utan att vi vågar lyfta blicken och föreställa oss hur det kan se ut i framtiden. Vi tittar på nya sätt att resa på så att vi inte bygger bort morgondagens möjligheter idag, säger Malin Danielsson (FP), kommunalråd i Huddinge kommun.

Självkörande och i vissa fall även förarlösa fordon finns redan i många länder. Det pågår även försök i Sverige. Dagens fordon och vägnät stjäl markutrymme från exempelvis bostäder och handelsplatser. Det finns också bortre gränser för hur mycket biltrafiken kan öka i de snabbt växande storstadsregionerna.

– Vi vill och behöver generellt ha mer kollektivt resande i framtiden, det här låter som en spännande lösning, säger kommunalrådet Malin Danielsson (FP).

För att få en bild av hur det skulle kunna se ut i framtiden har företaget Trivector tittat på Kungens kurva och Skärholmen.

– Kungens kurva och Skärholmen har tillsammans över 30 miljoner besökare varje år och är Sveriges största handelsområde vilket gör det särskilt intressant att titta på hur det skulle fungera med självkörande fordon där, avslutar Malin Danielsson.

För mer information, kontakta Malin Danielsson (FP) kommunalråd i Huddinge kommun, 08-535 301 83.

• självkörande fordon
  • transport