Huddinge - länets bästa friluftskommun 2014!

Huddinge är bäst i länet och fyra i hela landet när det gäller friluftsliv, det presenterades idag när Svenskt Friluftsliv offentliggjorde sin undersökning. Bakom initiativet står Naturvårdsverket, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Fritids- och Kulturchefsförening, Svenskt Friluftsliv och Svenska Ekoturismföreningen.

– Att vi är bäst i länet förstärker ytterligare bilden av att Huddinge är väl värt att bo i eller besöka. Det är nära centrala Stockholm och vår natur erbjuder en mångfald av miljöer att vistas i, säger Roger Höglund, kommunikationsdirektör i Huddinge kommun.

Utmärkelsen Sveriges friluftskommun 2014 baseras på en enkät som besvarades av 262 av landets 290 kommuner. Undersökningen har fokuserat på tre områden: planer för friluftsliv, information och samarbeten kring friluftsliv samt aktiviteter inom friluftsliv.

– Vår förhoppning är att fler kommuner inspireras och tar friluftsfrågorna på större allvar i sin planering och att fler väljer att stärka sitt samarbete med friluftsorganisationerna, säger Ulf Silvander, Generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

Nio av tio svenskar ägnar sig varje år åt friluftsliv i någon form och nästan 2 miljoner svenskar är medlemmar i någon av Svenskt Friluftslivs 23 medlemsorganisationer. 300 000 av dessa är barn och ungdomar.

För mer information, kontakta Roger Höglund, kommunikationsdirektör i Huddinge kommun,
070-555 65 84, roger.hoglund@huddinge.se