Huddinges fem lokala pensionärsråd läggs ned

Den borgerliga majoriteten i Huddinge föreslår en nedläggning av kommunens fem lokala pensionärsråd. Detta trots pensionärsföreningarnas vädjan om att de ska få vara kvar. – Majoriteten vill inte låta Huddinges äldre göra sig hörda i kommunpolitiken. De är väl rädda för vad pensionärerna ska säga när de nu skär ner på äldreomsorgen med över sju miljoner nästa år, konstaterar Ann-Marie Högberg, socialdemokratiskt oppositionsråd. Under våren behandlades förslaget om en nedläggning av Huddinges fem lokala pensionärsråd i fullmäktige. Den socialdemokratiska oppositionen fick då igenom en återremiss för att lyssna på vad pensionärsföreningarna tyckte i frågan. Remissen är nu klar och visar på ett starkt motstånd till en nedläggning. Ett kompromissförslag som nämns av SPF är att man skulle kunna slå ihop två av de lokala pensionärsråden. – Trots att föreningarna kommer med konstruktiva motförslag så slår majoriteten dövörat till och lägger ner alltihop. Det är verkligen både okänsligt och dumt, avslutar Ann-Marie Högberg. Ärendet behandlas närmast på kommunstyrelsen den 27 augusti och av kommunfullmäktige den 10 september. För mer information, kontakta oppositionsrådet Ann-Marie Högberg (s) 070-879 00 93

• Lokal/regional påverkan