Kvalitetsdeklarationer för tryggare äldreomsorg i Huddinge

Äldreomsorgsnämnden har nu antagit kvalitetsdeklarationer för äldreomsorgens biståndskansli.
– Genom att vara tydliga med vad man kan förvänta sig ökar vi tryggheten för Huddinges äldre, säger äldreomsorgsnämndens ordförande Karl Henriksson (KD).

Av kvalitetsdeklarationerna framgår till exempel att man ska få kontakt med en biståndshandläggare om man ringer på de dagliga telefontiderna. Om handläggaren inte är anträffbar blir du uppringd senast nästkommande arbetsdag. Beslut om hemtjänst, dagverksamhet eller andra insatser i hemmet ges inom två veckor från ansökan, medan beslut om särskilt boende ges inom sex veckor. Den som söker bistånd är delaktig i utredningen och kan påverka på vilket sätt det stöd och de insatser som beslutats ska utföras. Kunden har också möjlighet att välja utförare inom hemtjänsten.

– Kvalitetsdeklarationerna är ett led i kommunens kvalitetsarbete, säger Karl Henriksson. Vi strävar hela tiden efter att bli bättre, för att de äldre i kommunen ska kunna känna sig trygga.

Alla nämnder i kommunen håller på att ta fram kvalitetsdeklarationer. Äldreomsorgsnämnden har sedan tidigare antagit kvalitetsdeklarationer för hemtjänsten och äldreboenden. Kvalitetsdeklarationerna gäller för alla utförare som ingår i kommunens valfrihetssystem inom hemtjänsten.

Mer information kontakta Karl Henriksson (KD), ordförande i äldreomsorgsnämnden, 08-535 301 69, 0708-28 24 62
karl.henriksson@huddinge.se

Länkar: