Magdalena Bosson blir ny kommundirektör i Huddinge

Magdalena Bosson lämnar posten som länsöverdirektör vid Länsstyrelsen i Stockholms län för att bli Huddinges nya kommundirektör.

– Det som lockar med jobbet är att Huddinge är en offensiv kommun med klar tillväxtambition. Jag ser också mycket fram emot att jobba med, och utveckla, kommunens mycket viktiga kärnverksamheter skola och omsorg, säger Magdalena Bosson.

Magdalena Bosson har varit länsöverdirektör sedan juni 2014. Hon har mångårig erfarenhet av kommunal verksamhet, bland annat som VD för Familjebostäder och genom olika befattningar inom Stockholms stad, både som trafikdirektör och centralt inom Stockholms stadshus.

– Jag är mycket nöjd över att vi lyckats knyta Magdalena Bosson till Huddinge kommun. Hon har bred erfarenhet av att driva samhällsutveckling från ledande befattningar inom en rad olika områden. Hon har ett brett kontaktnät och djupa kunskaper, inte minst inom samhällsbyggnadsfrågor, vilket är viktigt i den starka tillväxtfas Huddinge kommun befinner sig i, säger Daniel Dronjak, ordförande i kommunstyrelsen.

Magdalena Bosson tillträder tjänsten som kommundirektör i augusti månad.

Huddinge kommuns nuvarande kommundirektör Vesna Jovic går i april vidare till posten som VD för Sveriges kommuner och landsting.

För mer information, kontakta:
Daniel Dronjak, kommunalråd och ordförande kommunstyrelsen, 08-535 301 57
Magdalena Bosson, 070-614 55 43
Ulrika Lamberth, PR-ansvarig, Huddinge kommun, 08-535 301 71

• förvaltning
  • kommundirektör

Huddinge har en ung befolkning och växer snabbt – med 100 000 invånare är vi den största kommunen i länet efter Stockholms stad. Huddinge ligger bara 15 minuter från Stockholm C och kännetecknas av stark utveckling, unika naturmiljöer och ett mångsidigt näringsliv.