Officiell invigning av Skogås Racketcenter

Lördag den 28 november bjuder Huddinge kommun och Huge Fastigheter in allmänheten till den officiella invigningen av Skogås Racketcenter. Festligheterna ramas in av invigningstal med ceremoni samt prova-på-aktiviteter för besökarna.

– Skogås får nu – äntligen – ett racketcenter av nationell klass. Centret utgör också ett fint tillskott till omkringliggande miljö med simhall och lekparken med djurtema. Här kommer inte bara Skogås befolkning utan hela länets att kunna hitta goda möjligheter till sport och rekreation, säger Vibeke Bildt, kultur- och fritidsnämndens ordförande.

I nybyggda Skogås Racketcenter finns möjlighet att utöva flera racketsporter. Hallen innehåller 17 badmintonbanor, två fasta bord för bordtennis och fler för uppställning, en bana för den populära och växande sporten padeltennis, två banor för mattcurling och en bana för squash. Framför hallen finns också en utomhusbana för tennis.

Hallen rymmer en större och två mindre planer för innebandy, där den större även kan nyttjas för inomhusfotboll.Det finns en sal för gruppträning, såsom dans, yoga eller aerobics, och ett 80 kvm stort gym för konditionsträning och styrketräning med både maskiner och fria vikter.

– För Skogås Badmintonklubb är det en enorm förbättring att flytta verksamheten från den gamla hallen till den nya. Från en hälsovådlig anläggning till en super modern. Tillströmningen av nya barn och ungdomar till klubben har vi redan märkt av.Det är en positiv anda i klubben som vi hoppas ska hålla i sig i många år, säger Benny Eklund, kassör i Skogås Badmintonklubb och platsansvarig på anläggningen.

Från kultur- och fritidsnämnden deltar ordförande Vibeke Bildt och från Huge styrelseordförande Anti Avsan. Även Marina Högland, direktör för kultur- och fritidsförvaltningen, Benny Eklund anläggningschef med flera kommer att delta i invigningsceremonin. Invigningen pågår mellan kl 11-14 och besökare bjuds på korv, kaffe/festis och bullar.

Behovet av nya idrottshallar är stort och på flera ställen i kommunen sker byggnation av nya hallar och det projekteras även för ytterligare fler. Kvarnbergsskolan i centrala Huddinge kommer att få en fullstor hall och i Flemingsbergsdalen byggs en dubbelhall, varav en med läktare, som ska stå klar våren 2017. I Stuvsta och Glömsta planeras för fullstora idrottshallar som även de ska stå klara 2017.

För mer information, vänligen kontakta:
Marina Högland, direktör kultur- och fritidsförvaltningen, 08-535 317 02, marina.hogland@huddinge.se

Huddinge har en ung befolkning och växer snabbt – med 100 000 invånare är vi den största kommunen i länet efter Stockholms stad. Huddinge ligger bara 15 minuter från Stockholm C och kännetecknas av stark utveckling, unika naturmiljöer och ett mångsidigt näringsliv.