Spännande kulturmöten i Vårby konsthantverkssalong 2015

Den 9 juni invigs Vårby konsthantverkssalong som är ett spännande möte mellan traditionellt svenskt konsthantverk och hantverk från olika kulturer. Utställningen där lokala konsthantverkare visar upp sin hantverksskicklighet finns att se på Vårby bibliotek med Barnkonsten till och med 29 augusti.

– Det finns många kreativa personer som verkar här i Vårby och vi tycker det är roligt att få möjlighet att lyfta fram den skaparglädje och kreativitet som finns i området genom den här utställningen om hantverk, berättar Sofia Broman, Utställningsproducent, Vårby bibliotek med Barnkonsten

Konsthantverkssalongen är ett samarbete mellan Vårbybibliotek med Barnkonsten, Vårby Fittja Hembygdsförening och ABF i Vårby. Med utställningen uppstår möjligheten att utforska vilka möten som kan uppstå mellan de olika föreningarnas medlemmar och deras hantverk. Här visas svenskt traditionellt hantverk, som flätade enrotsskålar och knypplade spetsar, med kurdiska smycken gjorda av kryddnejlika och broderade turkiska bönemattor. I utställningen visas även lekfulla föremål i återvinningsmaterial och färgsprakande kreationer som väcker frågor om hur framtidens konsthantverk kommer att se ut. Förberedelserna har pågått i två månader och medlemmarna som deltar i utställningen får möjlighet att visa upp sitt hantverk i ett större sammanhang.

– ABF vill berika och utveckla kulturen i Vårby och att arbetet med konst och musik synliggörs. I och med utställningen skapas ett möte bland folk i området och olika kulturer. Konsten får en naturlig plats i området, det ideella arbetet och de positiva krafterna måste synas, säger Galip Bozkurt, Föreningsassistent, ABF Kultur & Bildningscenter, Vårby Gård

– Vi lever i en så stressad miljö men att hålla på med en form av hantverk oavsett om det är att sy, virka eller snickra så är det bra för själen och utan det kommer vi inte att överleva. Det är många gamla tekniker som hålls i liv, att hålla på med gamla händers kunskap, att öppna en dörr till något som är glömt, säger Helene Müller, Ordförande Vårby Fittja Hembygdsförening

Vernissage 9 juni kl 17-19. Utställningen pågår till och med 29 augusti och är öppen under bibliotekets öppettider. Fri entré!

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Broman, Utställningsproducent, Vårby bibliotek med Barnkonsten

Vårby bibliotek med Barnkonsten, 08-535 357 76.

Adress: Vårby bibliotek med Barnkonsten, Vårbyhuset, Vårby allé 26-30