Ungdoms-EM i brottning i Huddinge

Huddinge Brottarklubb har fått äran att arrangera Ungdoms-EM i brottning 2016. Fler än 40 nationer kommer att delta i mästerskapet som går av stapeln den 18-24 juli i Björkängshallen.

– Jag är jätteglad att Huddinge brottarklubb fått uppdraget. Föreningen är en av kommunens mest framgångsrika och det är lätt att bli imponerad av vad de åstadkommit hittills, säger Vibeke Bildt (FP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Tävlingen är öppen för deltagare i åldrarna 15-17 år. Tävlingen är uppdelad i tre stilarter. Flickorna brottas i fristil och pojkarna brottas i grekisk-romersk stil och fristil. Inom varje stil finns tio viktklasser och antalet deltagare vid mästerskapet beräknas till 800.

– Jag är övertygad om att detta kommer att bli riktigt bra med positiva effekter för såväl kommunen, brottarklubben och brottningen som sport, säger Vibeke Bildt.

Huddinge Brottarklubb startades 2005 av Neno Jovanovic och har med sina 146 medlemmar blivit en av de största brottarklubbarna i Sverige. Den breda verksamheten ger alla möjlighet att träna brottning på sina egna villkor, både på motions- samt elitnivå. Nybörjare tränar under samma tak som mästerskapsmedaljörer.

– Världen över är brottning högt respekterat. Det är mitt mål att vi ska få samma status här. Det är Sveriges mest framgångsrika OS-gren genom tiderna och har höga tittarsiffror hos svenska folket. Men åren mellan varje OS glöms sporten bort. Dessa män och kvinnor tränar och tävlar ofta helt utan mediabevakning och sponsorer, vilket i förlängningen kan resultera i att sporten sakta dör ut. Detta är vår chans att visa folket vad brottning är och står för. Jag är otroligt hedrad över att ha blivit betrodd att ro detta i hamn tillsammans med Huddinge kommun och Svenska Brottningsförbundet. Tillsammans ska vi visa världen att Sverige och Huddinge kommun kan stå värd för ett mästerskap, säger Neno Jovanovic, ordförande Huddinge Brottarklubb.

För mer information, vänligen kontakta:

Neno Jovanovic, ordförande Huddinge brottarklubb070-445 13 79

Marina Högland, kultur- och fritidsförvaltningsdirektör 08-535 317 02