Det är bostäderna i Serenadens servicehus (Skogås), Stuvstagårdens servicehus och Sjödalens servicehus (som syns på bilden) som berörs av förändringen.

150 lägenheter i servicehus blir seniorboenden hos Huge

Under 2018 kommer Huge att överta Huddinge kommuns tre servicehus, som då omvandlas till seniorboenden. Totalt handlar det om 150 lägenheter som går över till Huge.

–Tillsammans med kommunen arbetar vi för att övergången ska vara så smidig som möjligt för de boende. En av våra kundvärdar kommer att träffa alla som berörs, svara på eventuella frågor och hjälpa till med kontraktsskrivning. Vi är självklart också glada över att nu kunna erbjuda fler lägenheter för de som står i kö till våra seniorboenden, säger Tommy Ålund, chef Bostad hos Huge.

Bakgrunden till äldreomsorgsnämndens beslut är att servicehusen inte uppfyller de nya kraven på brandsäkerhet och arbetsmiljö.

Det är bostäderna i Serenadens servicehus (Skogås), Stuvstagårdens servicehus och Sjödalens servicehus som berörs av förändringen. Först ut är Serenaden, där omställningen beräknas vara klar i början av februari. I juni är det dags för Stuvstagården och i november Sjödalen.

De boende får ett förstahandskontrakt hos Huge Bostäder, som blir ny hyresvärd. Lediga lägenheter går succesivt över till Huges kö för seniorboenden, så kallade Plus 65-bostäder.

Omställningen görs i samarbete med social- och äldreomsorgsförvaltningen.