Klinkerplattorna fylls med bilder och texter som produceras av dig som bor eller rör dig i Skogås

​Sätt spår i Skogås

Med ett konstnärligt motiv renoverar nu Huge väggen ner mot gångtunneln mellan Skogås centrum och pendeltågsstationen. Du får vara med och bidra med dina tankar, bilder och känslor som sedan bränns in på klinkerplattorna.

Tunneln har av många upplevts som mörk och otrygg och därför har vi valt ljusa färger och bra tak- och spotbelysning för att lysa upp gångstråket. Väggen ska få ett hexagonformat mönster i keramik, totalt är det 1300 plattor som ska upp på väggen i tunneln.

–De hexagonformade klinkerplattorna fylls med de bilder och texter som produceras av dig som bor eller rör dig i Skogås. I den nedre delen av stråket monterar vi ett antal speglar, allt för att öka känslan av trygghet när man går igenom tunneln, förklarar Hayder Hatem, arkitekt på Huge.

Göra till din egen
Projektet med den nya gångtunneln beräknas vara klart i innan årsskiftet och är ett samarbete mellan Huge och konstnären Eva Larsson. Det är Eva som kommer se till att de personliga spåren som lämnas in bränns på kakelplattorna.
– Människor har i alla tider velat sätta spår på platser som varit viktiga för dem. I allt från tidiga grottmålningar till nutida gatukonst i staden kan vi se detta. Att sätta dessa spår är ett sätt att göra platsen till sin egen, säger konstnären Eva Larsson.

– Detta projekt stödjer Huges arbete med social hållbarhet, säger Hayder Hatem avslutningsvis.

Så här sätter du spår i Skogås:

-Hämta en mall på biblioteket i Skogås eller ladda ner mall på huge.se/tunnel

-Skriv eller rita det budskap du vill

-Lämna ditt bidrag senast på 19 oktober klockan 16.00 på Skogås bibliotek