Unga för orten är nu igång

Unga för orten kallas den trygghetssatsning som genomförs i form av feriepraktik under sommaren i tre områden i Huddinge kommun. Totalt deltar 180 ungdomar som är födda 2001 och 2002 och som bor i Vårby, Skogås eller Flemingsberg. De arbetar i tre arbetsperioder mellan den 18 juni och 19 augusti.

– De kommer göra en betydande insats för att förbättra sina egna bostadsområden och bidra till snyggare och tryggare områden. Sammanlagt kommer de under några intensiva månader tillsammans arbeta 25 600 timmar, vilket motsvarar nästan nio års arbete, säger Mariwan Omar, chef för Samverkan i Huddinge.

Ungdomarna ska hjälpa till att göra det snyggare och tryggare i bostadsområden. Det kan handla om att måla om, hjälpa till med enklare reparationer, bygga enklare saker till fastigheter och parker eller trädgårdsskötsel. De får även testa olika idrotter och får, tack vare feriepraktiken, in en fot i arbetslivet.

– Det arbete som ungdomarna gör ska på olika sätt bidra till upprustning och modernisering av utemiljöer, brottsprevention och trygghetsskapande arbete samt stärkt demokrati. Uppdragen ska också bidra till att fler får jobb och blir behöriga till eftergymnasiala utbildningar och att vi skapar interaktion genom kultur och idrott, säger Mariwan Omar.

Medier är välkomna att följa med ut under en arbetsdag. Vid intresse kontakta Mariwan Omar, chef för samverkan i Huddinge, som hjälper till att koordinera besöken.

Om Unga för orten

Unga för orten är en återkommande och permanent trygghetssatsning som äger rum under sommaren och som finansieras av föreningen Samverkan i Huddinge. Föreningen är ett trygghets- och brottsförebyggande samarbete mellan Huge Bostäder, Huddinge kommun, Huddinge Samhällsfastigheter, Fastighets AB Balder och D. Carnegie & Co.