Ungdomarna fick den egna orten att blomstra

I fredags avslutades sommarens Unga för orten. Både ungdomar, boende och Huges medarbetare är nöjda med sommartrygghetssatsningen.

– Det här var hittills det bästa året! Så bra jobbat av ungdomarna, säger Andreas Ericsson, arbetsledare för Trädgård i Flemingsberg.

Att låta ungdomar få sommarjobb där de utför parkskötsel, renovering och skapar trivsel i det område de själva bor i har visat sig vara en succé. Och i år blev det bättre än någonsin enligt Huges medarbetare Andreas Ericsson, arbetsledare för Trädgård på Huge.

– De har verkligen levererat, de har bland annat utför trädgårdsarbete, städat och målat. Vi är så glada över hur fint de har gjort, säger han.

– Vilka fantastiska ungdomar! Jag trodde vi hade köpt nya bänkar i Vårby, men det visade sig vara ungdomarna i Unga för orten som slipat och måla dem så fina. De har verkligen gjort ett jättebra jobb, säger Ieva Millers, landskapsansvarig på Huge.

Skapat relation till orten

Mariwan Omar är verksamhetschef för Samverkan i Huddinge och håller i sommartrygghetssatsningen Unga för orten. Han är också väldigt nöjd.

– Det har gått bra. Det har varit lärorikt för ungdomarna och ungdomarna har skapat en relation till den egna orten och till fastighetsbolagen, berättar han.

Matbutikerna sponsrade med mat
Mariwan Omar berömmer Huge som fastighetsbolag då han uppskattar hjälpen med administration och den suveräna idén att få förtäring till ungdomarna.

– Huge har haft en stor roll. Tack vare Huge så sponsrade Pulsen i Flemingsberg och Ica i Skogås en del med mat och resten finansierades av Huge Bostäder, så ungdomarna fick möjlighet att få både frukost och lunch varje dag. Detta var väldigt uppskattat och gav så klart extra energi, säger han.

Bästa betyget

Totalt är det 180 ungdomar sommarjobbat i orterna Vårby, Flemingsberg och Skogås under sommaren och 40 vuxna ungdomar arbetade som teamledare och koordinatorer för sommarjobbarna. Mariwan Omar berättar att ungdomarna är nöjda.

– Jag kan med 100 procents säkerhet säga att de kommer söka sommarjobb i Unga för orten även nästa år, säger han och tillägger:

– Och det är väl det absolut bästa betyg vi kan få?

Vad är Unga för orten?
Det är en sommartrygghetssatsning där ungdomar utför parkskötsel, renovering och skapar trivsel och trygghet i det område de själva bor i. Unga för orten drivs av den nybildade föreningen Samverkan Huddinge, som är ett samverkansorgan mellan Huddinge kommun, Huge Bostäder och andra fastighetsbolag.