"Barn som flytt svält, krig och med traumatiska erfarenheter löper nu stor risk att utnyttjas i trafficking och exploatering på grund av EUs stängda gränser och misslyckade fördelning", skriver Sara Damber och Jacob Flärdh på Child 10.

Debatt: Sveriges regering måste stå upp mot sexhandeln med flyktingbarn

Denna vecka är det tre år sedan flyktingavtalet mellan EU och Turkiet undertecknades och implementerades med syfte att kraftigt minska antalet flyktingar som kom till Europa över Medelhavet. Trots stor minskning så fortsätter båtarna att komma till Europa samtidigt som bristerna i mottagningssystemen gör att många barn försvinner, många gånger utan att saknas. Inte sällan hamnar de i lägenheter eller parker i storstäderna där de säljs som sexslavar.

Eftersom EU inte har lyckats enas kring en fördelning av de barn som flytt så är trycket hårt på mottagarländerna där tusentals barn lever under fruktansvärda förhållanden. Stora brister i boende, mat, basal vård och övervakning för dessa barn gör dem extra sårbara för att utnyttjas. Framför allt de barn som är ensamkommande, papperslösa, oregistrerade eller som försvinner under asylprocessen riskerar att falla offer för människohandel inom såväl tiggeri, slavarbete som sexuella övergrepp. Nu är det modiga ideella krafter som fortfarande samlar tusentals volontärer från hela Europa som allt för ofta är den enda räddningen ut.

I januari nästa år kommer Sverige stå i fokus för sexhandeln med barn i Europa då Child 10 Award 2020 bjuder in tio modiga och banbrytande ledare som med sina organisationer kämpar för att stoppa trafficking av barn runt Medelhavet. Vi kommer att uppmärksamma, stötta och intensifiera dessa organisationers arbete med barn som befinner sig i en extremt utsatt situation som insmugglade eller nyanlända flyktingar vid Europas gränser. Samtidigt måste det nu till en kraftigt ökad politisk vilja för att omedelbart rädda barn från trafficking.

Sexhandeln med barn som flytt eller smugglats till Europa är en av många konsekvenser av EUs stängda gränser. Det är positivt att Sverige och Frankrike gör gemensamt krafttag mot människohandeln men ingenstans nämns handeln med barn som måste bli ett särskilt prioriterat område i regeringens handlingsplan mot prostitution och människohandel och i arbetet med övriga EU-länder.

Vi kräver nu att regeringen:

• Driver på för en omgående fördelning av de barn med störst risk för trafficking som anländer till Europa. För att inte låta ett fåtals länders veto sätta stopp för ansvaret så måste övriga EU-länder enas om en fördelning för att ta emot dessa barn innan de försvinner in i trafficking och exploatering.
  • Sätter ökad press på EU och enskilda mottagarländerna att kraftigt intensifiera arbetet med att förebygga och motverka att barn som flyr eller smugglas in i Europa försvinner och säljs som sexslavar, tiggare eller i annan människohandel.
  • Ställer krav på och bidrar till förbättrade och snabbare mottagningssystem och registreringar inom EU som kan följa barn från att de anländer genom deras resa inom, från och mellan EU-länderna. Inget barn som kommer till Europa ska kunna försvinna in i samhällets baksida utan att vara saknat och sökt efter.
  • Fortsätter och utvecklar Sveriges arbete med ensamkommande barn som försvinner i Europa där redan genomförda insatser visat på stora behov av europeisk samordning, kontroll och skydd för barn som försvinner och därmed löper stor risk för trafficking.
  • Barn som flytt svält, krig och med traumatiska erfarenheter löper nu stor risk att utnyttjas i trafficking och exploatering på grund av EUs stängda gränser och misslyckade fördelning. Oavsett övergripande flyktingpolitik måste detta få ett omedelbart stopp.

Jacob Flärdh, Verksamhetschef Child 10
    Sara Damber, Ordförande Child 10