Mobillådan är Årets julklapp 2019

Mobillådan är Årets julklapp 2019

För trettioandra året i rad utser HUI Research Årets julklapp. 2019 riktas ljuset mot mobillådan – en låda där man kan lägga undan sin mobil för situationer när man vill ha hjälp att koppla ned. Mobillådan kan vara en låda man köper, redan har hemma eller tillverkar själv.

Svenskarna älskar sina mobiler. Under de senaste åren har tekniken utvecklats explosionsartat och tack vare de positiva effekterna tekniken medför har mobilen snabbt blivit en integrerad del av vår vardag. Den har inte minst revolutionerat våra sociala kontakter, hur vi shoppar, konsumerar underhållning och hur vi tillgodogör oss alla typer av information. Under 2019 har allt fler svenskar fått upp ögonen för mobiltelefonernas påverkan på våra liv.

- Svenskarna reflekterar mer och mer över telefonens användningsområde, och försöker nu i allt högre grad justera sitt beteende därefter. Redan idag finns till exempel appar för att reglera sin skärmtid. Mobillådan är ett hjälpmedel under de tider på dagen man vill lägga ifrån sig mobilen för att istället läsa en bok, sova eller umgås med familjen, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research.

Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier: att den ska representera den tid vi lever i, att den ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, eller att den säljs i stort antal. Minst ett av kriterierna måste uppfyllas och i år uppfylls de två första.

Motivering till Årets julklapp 2019

2019 var året då allt fler svenskar började ifrågasätta hur och hur mycket vi använder mobiltelefonen i vår vardag. Årets julklapp – mobillådan – är en låda där telefonen kan läggas undan för att vi lättare ska kunna hitta balansen mellan uppkoppling och skärmfrihet.
Mobilen har under det senaste decenniet gett upphov till den kanske snabbaste beteendeförändringen i människans historia. Många funktioner har på ett positivt sätt revolutionerat vardagen, men de svenska konsumenterna har nu på allvar börjat reflektera över vad som händer med vår sömn, våra relationer, vår koncentration och vår psykiska hälsa när mobilen har fått en dragningskraft som ständigt pockar på.

HUI Research följer de olika detaljhandelsbranschernas utveckling och presenterar varje år en prognos för julhandeln. Prognosen för december månads totala detaljhandelsförsäljning 2019 är en omsättning på 79,8 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2018. I omsättningen ingår såväl daglig- som sällanköpsvaror. I december uppgår merförsäljningen i jämförelse med årets genomsnittliga månad till cirka 1 300 kronor per person.

Kriterier Årets julklapp – mobillådan

Mobillådan representerar den tid vi lever i

Mobilen har allt sedan den lanserades tagits mer och mer för given. Under 2019 har allt fler svenskar börjat reflektera över vilken inverkan den har på samhället och våra liv. I dag har 92 procent av befolkningen över 11 år en smart mobil. I snitt spenderar vi över tre timmar framför skärmar varje dag och användningen ökar för varje år som går. Samtidigt som telefonen ständigt kräver vår uppmärksamhet sover vi en timme mindre per natt än för 100 år sedan, och den psykiska ohälsan ökar.

Mobilen spelar många roller i våra liv. Allt från att vara ett verktyg för det fria ordet till att vara en stressande distraktion. Särskilt det sistnämnda har varit på tapeten under det gångna året, och har lett till en trend där allt fler ifrågasätter sitt mobilanvändande.

Mobillådan har fått ett nyväckt intresse

Mobilens inverkan på hjärnan har under 2019 lyfts i allt fler forum. Tidigare forskningsresultat har lyfts fram och nya har tillkommit. Böcker, tidskrifter, tv-program och årets mest nedladdade sommarprat har fått allt fler svenskar att öppna ögonen för hur mobilerna både anpassar sig efter och formar våra hjärnor.

Under 2019 har även exit från sociala medier engagerat svenskarna. Smarta telefoner är i grunden positiva hjälpmedel som underlättar kommunikation, myndighetskontakter och shopping, men kommer med en mindre meningsfull baksida – exempelvis i form av sociala medier som bara en av fyra svenskar anser vara meningsfulla.

Källor: Internetstiftelsen, eMarketer, Sommar i P1 med psykiatrikern och författaren Anders Hansen

Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank

För mer information kontakta gärna:

Saga Bowallius: 076-170 85 99, saga.bowallius@hui.se

Erik Jonsson: 070-710 44 43, erik.jonsson@hui.se

HUI Research AB erbjuder kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se