Allfixande Merlo byter skepnad efter årstid

AB Hüllert Maskin, PRESSRELEASE hösten 2014

Allfixande Merlo

byter skepnad efter årstid

Multifunktionella maskiner är en ekonomiskt optimal lösning för utemiljöarbeten. Inte minst under snösäsongen då sommarens gräsklippare, sopmaskin och arbetsplattform förvandlas till snöröjare och halkbekämpare.

Den multifunktionella mångsidigheten har gjort att Merlos ”Allfixare” nått framgångar hos både kommuner och entreprenadföretag.

Det är mångsidigheten som gör den attraktiv och kommunala förvaltningar i Göteborg, Skara och Götene har investerat i egna maskiner för jobb med allt från park- och fastighetsförvaltning, till snöröjning och sandning. Många kommuner hyr också in maskinerna via lokala entreprenadföretag.

BM-fäste

Det vinnande konceptet är att en och samma maskinresurs fungerar utmärkt för mängder av olika arbetsuppgifter. Maskinerna som säljs i Sverige är utrustade med CE-godkänt Volvo BM-fäste från fabrik vilket öppnar för att använda alla tänkbara redskap, till exempel klippaggregat, pallgafflar, skopa, kranarm, snöplog, sandspridare, sopaggregat eller personkorg. Valmöjligheterna styrs av behoven och innebär att ett optimalt utnyttjande blir möjligt.

Certifierad arbetsplattform

Andra fördelar med allfixarna är det nätta formatet. Den minsta är bara knappt två meter hög, men lyfter ändå 2,5 ton. Det gör att den kan användas för arbeten i garage, under utskjutande tak, i gång- och cykeltunnlar och att de kan arbeta där traditionella traktorer inte kan köra på grund av sin höjd.

Med godkänd personkorg kan maskinen fungera som arbetsplattform för trädbeskärning, fasadjobb eller annat och är då certifierad enligt gällande normer och regler.

Andra framträdande egenskaper är att maskinerna har fram-, krabb- eller fyrhjulsstyrning. Det går alltså att växla mellan olika styrmetoder beroende på behoven. De kan också utrustas med dragkrok för vagn liksom med hydrauliskt bromsuttag.

FAKTA ALLFIXAREN:

Merlo P25.6

Maskinvikt: 4750 kg

Lyftkapacitet: 2500 kg

Lyfthöjd: 5,9 meter

Motor: Kubota 55 kW (75 hk)

Hastighet: 36 km/t

Längd: 3900 mm

Bredd: 1800 mm

Höjd: 1920 mm

Merlo P28.8

Maskinvikt: 6400 kg

Lyftkapacitet: 2800 kg

Lyfthöjd: 8,2 meter

Motor: Perkins 75 kW (101 hk)

Hastighet: 40 km/t

Längd: 4250 mm

Bredd: 2000 mm

Höjd: 2150 mm

BILDTEXTER:

allfixaren1:

Med skopa eller plog blir Merlon en rackare på snöröjning. Smidig storlek men med bra kapacitet och räckvidd. Även sandningsaggregat finns.

allfixaren2:

Med snöblad blir allfixaren snöröjare på vintern.

allfixaren3:

Breda däck ger god bärighet trots vikten på 5-6 ton, en fördel vid exempelvis gräsklippning och andra grönytearbeten.

allfixaren4:

Merlos teleskoplastare blir nu allt vanligare som multimaskin för utemiljöarbeten.

allfixaren5:

Bland tillbehören finns vikplog och sandningsaggregat för vinterjobb.

allfixare6:

Med personkorg och flakväxlarvagn blir teleskoplastaren en användbar mångsysslare för till exempel park- och fastighetsförvaltning.